اپلیکیشن باربری طراحی کنیم

اپلیکیشن باربری طراحی کنیم

سناریو :

هدف از این سناریو طراحی یک بخش در یک سایت موجود و فعال و نیز اپلیکیشن این صفحه بر روی بستر اندروید و IOS است.از این پس و در این سناریو هر جا با کلمه اپلیکیشن مواجه شدید لطفا در نظر بگیرید که صفحه سایت هم مورد نظر است و حذف به قرینه معنوی است.

قبل از هرچیز لازم است :

بر روی اصطلاحات اتفاق نظر داشته باشیم.

کاربر:

کسی است که برای ارسال بار خود از تهران به دیگر شهرها به موسسات حمل مراجعه می کند.

موسسه:

منظور همان باربری هایی هستند که در اکثریت آنها خیابان شوش مستقر هستند.

انبار :

بخشی از موسسه حمل است که انباردار در آن بار را از کاربر تحویل میگیرد و پس از دادن بارنامه آن را داخل مثلا تریلی بارگیری می کند تا بعدازظهر تریلی عازم شهر مقصد شود.در هر موسسه به تعداد شهرهای فعال آن موسسه انبار وجود دارد.

انباردار :

کسانی که در یک انبار کار می کنند.

متصدی :

متصدی کسی است که مسئولیت انبار با اوست و انباردارها زیر نظر او کار می کنند.

اپلیکیشن باربری طراحی کنیم

سایت موجود به آدرس :

xyz.com متعلق به یک مجموعه کوچک در حوزه حمل بار با تمرکز بر روی خرده بار است.هدف نهایی از این اپلیکیشن تجزیه و تحلیل و دسته بندی اطلاعات پراکنده و موجودی است که از موسسات و مجموعه های حمل خرده بار فعال جمع آوری شده است. موسسات فوق الذکر اگرچه هر یک در مکانی مستقل و با افرادی متفاوت در حال کار هستند ولی فرایندهای آنها تقریبا مشابه است.مثلا اگر در موسسه A یک غرفه در حال انجام عملیات لازم برای اعزام یک دستگاه تریلی مملو از بار افراد مختلف به شیراز است در موسسه B و در نقطه دیگری از شهر نیز افراد دیگری در حال انجام همین عملیات هستند و چه بسا در موسسه  C و موسسه  D نیز به همین ترتیب.

اگرچه عملیات و فرایندها مشابه هستند :

ولی برخی جنبه های عملیاتی مانند نحوه اجرا ، زمانهای خاص در طول عملیات مانند مثلا شروع بارگیری یا ترک تهران و حرکت به سمت شیراز ، افراد و نوع رفتار آنها با ارباب و رجوع ، مبلغ و کرایه حمل برای هر نفر ، نوع خودرویی که حامل بار خواهد بود،  آدرس محل تخلیه ، زمان رسیدن به مقصد ، زمان تخلیه و توزیع در شیراز و…  با هم متفاوت خواهد بود.

ما پس از ارزیابی و انتخاب شاخص ها :

آنها را در بخش کنترل پنل سایت بطور جداگانه برای هر شهر وارد خواهیم کرد.سپس کاربر با مراجعه به اپلیکیشن و جستجوی شهر مورد نظر خود همانگونه که گفته شد نتایج را مشاهده کرده و پس از مقایسه انتخاب خود را انجام خواهد داد.

چگونه اپلیکیشن باربری طراحی کنیم؟

برخی از شاخص ها :

علی الاصول توسط ادمین سایت می تواند وارد شود.مثلا آدرس،  تلفن ، امکانات و غیره توسط ادمین وارد خواهند شد ولی ترجیح بر این است تا برای حفظ اعتبار اطلاعات و صحت آنها برخی شاخص ها توسط متصدی یا انباردار وارد شوند.مثلا ساعات کار ، تخفیفات احتمالی و غیره شاخص هایی خواهند بود که لازم است توسط ایشان وارد شوند.بنابراین باید بخش عضویت وجود داشته باشد تا اعضا بتوانند برای تکمیل پروفایل انبار خود اقدام کنند.

در مرحله طراحی :

قطعا عناوین شاخص ها و نوع اطلاعات وارده برای آنها به طراح اعلام خواهد شد. ولی بطور کلی شاخص ها نباید محدودیت داشته باشند. زیرا ممکن است در طول زمان نیاز به اضافه کردن شاخصهای جدید باشد. همچنین باید بتوان هنگام افزودن شاخص نوع فیلد مربوطه میان ورودی های کیفی یا کمی قابل انتخاب باشد.مثلا اگر نیاز شد شاخص ” نحوه برخورد انبارداران ” ایجاد شود. باید بتوان آنرا از میان گزینه های عالی ، خوب ، متوسط و ضعیف ) مقادیر کیفی(  انتخاب کرد یا اگر نیاز باشد شاخص ” آخرین مهلت قبول بار ” ایجاد شود باید بتوان به آن  مقادیر  حقیقی مانند ساعت ۲۱ ) مقادیر کمی ( قائل شد.

برای افزایش کیفیت سامانه :

بخشی به عنوان بلاگ وجود دارد که در کنترل پنل سایت برای آن اخبار یا مقالات جدید وارد خواهد شد و کاربر می تواند با لمس دکمه آن وارد این بخش شود و از اخبار صنعت ، اطلاعیه ها و دیگر نکات با خبر شود. همچنین در اپلیکیشن به چند فضا برای تبلیغ موسسات نیاز است تا با انجام تبلیغات بخشی از هزینه های سامانه جبران شود. برای ارتقاء صحت اطلاعات لازم است تا کاربران با انتخاب ستاره به آن ستون ) مثلا انبار اصفهان موسسه A ( امتیاز دهند.همچنین چنانچه کاربری مایل بود باید بتواند در بخش کامنتها تجربه شخصی خود را ثبت کند.

باید از الان پیش بینی شود :

تا تعداد شاخص ها یا تعداد ستون ها قابل محدود شدن باشند.یعنی پس از مرحله استقبال ، نمایش مثلا بیشتر از ۸ شاخص یا نمایش بیشتر از ۴ ستون منوط به خرید عضویت باشد. یکی از فیلدها که اختصاص یا عدم اختصاص آن به هر ستون در اختیار ادمین است فیلد مسیریابی است که در ازاء حق عضویت برای انبارها فعال خواهد شد.کاربر پس از انتخاب موسسه مورد نظر می تواند با کلیک روی آیکون مسیریابی ، بهترین مسیری که مسیریاب به او توصیه می کند را ببیند.

با توضیحات فوق مراحل کار تقریبا به ترتیب ذیل خواهد بود.

  • ارائه تعداد و نوع شاخص ها به طراح جهت طراحی اولیه
  • بخش عمده ورود اطلاعات برای هر شهر توسط ادمین انجام می شود. عنوان هر ستون مربوط به نام موسسه ای است که شهر مربوطه در آن موسسه انبار دارد. منطق جایگیری نام موسسه در هدر ستون بر عهده طراح است. مثلا می توان هنگام تکمیل فیلدهای هر شهر مقداری هم به نام موسسه اختصاص داد.
  • مراجعه کاربر به اپلیکیشن و جستجوی شهر ) این شهر مقصد محموله اوست( .
  • نمایش اطلاعات بر اساس شاخصها.تعداد ستون ها و تعداد شاخص ها توسط ادمین قابل محدود شدن است.
  • در صورت نیاز به مسیریابی از ردیف مسیریابی برای هر ستونی که انتخاب شد اقدام می شود
  • در صورت تمایل کاربر می تواند به موسسه مربوطه ذیل همان ستون ستاره بدهد.

امیدوارم توضیحات فوق و طرحی که تهیه کرده ام در درک و فهم آنچه که مورد نیاز بنده است موثر و مفید بوده باشد.

 

لطفا در نظر داشته باشید که هدف نهایی داشتن اپلیکیشنی است که کار کند.تقسیم کار به مثلا ” من قسمت سرور را انجام می دهم ” قابل قبول نیست.کار از A تا Z انجام می شود.

چگونه اپلیکیشن باربری طراحی کنیم؟

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)