کامیون یخچال دار

کامیون یخچال دار

یک کامیون باربری همان‌طور که از نامش پیداست، باید این قابلیت را داشته باشد تا بار را تحت هر شرایط به‌درستی و ایمن حمل کند.این بار ممکن است لوازم و اسباب خانه،شرکت،اداره و وسایل شکستنی و… باشد یا ممکن است محصولات لبنی مانند شیر،ماست و این قبیل محصولاتی که در سوپرمارکت ها و مغازه‌های لبنیاتی وجود دارند و نیاز به یک سیستم خنک‌کننده دارند تا هم در حمل بار دچار آسیب نشوند و هم گرما موجب خرابی آن نشود.پس به همین دلیل کامیون یخچال دار امری واجب و ضروری برای سلامت حمل این محصولات به شمار می‌رود.

آیا قبل از خواندن این مقاله به فکر کامیون یخچال دار بوده‌اید؟

آیا تابه‌حال پیش‌آمده به حمل محصولات لبنی شرکت‌ها و جزئیات کامیون این نوع بار توجه کرده باشید؟

انواع یخچال کامیون :

کامیون یخچال دار دارای دو نوع فاقد دیفراست و دیفراست دار است . مدل‌های بدون دیفراست برای حمل مواد بسته‌بندی‌شده و بدون بخار و رطوبت کاربرد دارد. مانند داروهای معمولی بالای صفر ، فرآورده گوشتی بسته‌بندی‌شده ، شکلات و ….

مدل دیفراست دار :

برای محصولاتی که در یخچال به‌طور مکرر باز و بسته شود و به‌اصطلاح پخش مویرگی هم گفته می‌شود، کاربرد دارد. محصولاتی مانند گوشت، مرغ، ماهی،لبنیات، میوه، سوسیس و کالباس و … اشاره کرد . همچنین از این مدل برای پخش مواد غذایی که دارای بخار و رطوبت هستند در مناطق دارای آب‌وهوای مرطوب استفاده می‌شود .

ویژگی کامیون یخچال دار :

کامیون یخچال دار به دلیل حمل مواد فاسدشدنی باید دارای ویژگی‌هایی خاصی نظیر عایق بودن برای جلوگیری از اتلاف انرژی و یا ایزوله باشد تا امکان ورود و خروج هر نوع آلودگی به درون کامیون وجود نداشته باشد. کامیون‌های یخچال دار دارای انواع سیستم‌های خنک‌کننده مکانیکی و دیزلی هستند که عامل خنک‌کننده آن دی اکسید کربن می باشد  که یا به‌صورت یخ خشک یا به‌صورت مایع، در این مدل کامیون‌ها استفاده شده است.

در واقع یک واحد یخچال عایق شده است که بر روی یک شاسی نصب می‌شود و به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند تا بتوانند دما را حتی در شرایط گرم تابستان در خارج از کامیون حفظ کنند. برای این کامیون‌های یخچال دار از کندانسورهایی استفاده می‌شود که شامل یک قطعه فلزی از لوله است که در این لوله از مایعی که به آن مایع خنک‌کننده گفته می‌شود، پرشده است.

جالب است بدانید :

که اولین کامیون‌های مجهز به یخچال‌های مکانیکی در سال ۱۹۲۵ توسط صنعت بستنی معرفی شد و از آن به بعد توجه ویژه‌ای به این نوع کامیون صورت گرفت.

ساختار کامیون یخچال دار :

ساختار و قوانین شرکت‌های سازنده برای ساخت این کامیون‌ها یکسان است ولی ممکن است در جزئیات مانند جنس بخش‌های مختلف،ابعاد،اندازه،طول و ارتفاع متفاوت باشند.بخش‌های اصلی این کامیون‌ها که باید به آن توجه داشت به شرح زیر است:

شاسی :

شاسی و قطعات فلزی ساخته‌شده می‌توانند از جنس فولاد با استحکام بالا برای حمل بار باشند.

دیواره :

دیواره‌ها که شامل دیواره‌های بغل، جلو و سقف هستند برحسب نیاز شرکت‌های باربری و خدماتی دیگر دارای اندازه‌های متفاوت و حتی ضخامت‌های مختلفی هستند.

سردکننده :

سردکننده‌ها باید قابلیت استفاده با برق (که معمولاً برق سه فاز هستند) یا حرکت میل لنگ کامیون  و قابلیت تنظیم دما را داشته باشند.

درب عقب :

دولنگه و بر روی هر لنگه درب ۳ لولا و یک قفل با ضخامت درب عقب دارای عایق‌بندی P.V.C با لاستیک مخصوص می‌باشد.

سیستم روشنایی :

بهتر است که دارای سیستم روشنایی داخل سردخانه باشند. زیرا داخل کامیون به‌اندازه کافی نور نیست. و یا حتی اگر حمل بار به شب خورد و تاریک بود با استفاده از این قابلیت بتوان به‌طور راحت بار را جابجا کرد.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۲ دیدگاه در “کامیون یخچال دار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)