اسباب کشی در ایام محرم

اسباب کشی در ایام محرم

با سلام و خسته نباشید میخواستم بدونم چه روزهایی در سای برای انجام امور مثلا اسباب کشی منزل حتی در ماههای حرام مثل محرم و صفر مناسب است. از لحاظ تاریخ و ساعت انجام امور مرا راهنمایی کنید ممنون میشوم.

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما و سپاس از ارتباط تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی

از نظر عقلی ‌دلیلی‌بر اثبات ‌یا نفی ‌سعادت ‌و نحوست‌ ایام‌ وجود ندارد. در آیات و روایات نیز مطلبی دال بر این که زمان استقلال در سعادت ‌و نحوست‌ داشته باشد، وجود ندارد.

علامه‌طباطبایی‌(ره‌)می‌ فرماید:

اخباری ‌که‌ در باره‌ نحوست ‌و سعادت ‌ایام ‌وارد شده‌، بیش ‌از این ‌دلالت ‌ندارد که‌ این ‌سعادت‌ و نحوست‌ به‌ خاطر حوادث ‌دینی ‌است‌ که‌ بر حسب‌ ذوق‌ دینی‌ و یا بر حسب ‌تأثیر نفوس‌ یا در فلان‌ روز ایجاد حسن ‌کرده‌ و یا باعث ‌قبح ‌و زشتی‌ آن‌ شده‌، اما این ‌که‌ خود آن ‌روز و یا آن ‌قطعه‌ از زمان‌، متصّف ‌به‌ میمنت ‌و یا نحوست‌ شود و تکویناً خواص‌ دیگری ‌داشته ‌باشد که ‌سایر زمان‌ها آن‌ خواص‌ را نداشته‌ باشد، از آن‌ روایات‌ بر نمی‌آید. (۱)

مؤیدّ این‌ سخن روایتی‌ که ‌یکی ‌از یاران ‌امام‌ هادی‌(ع‌) نقل‌کرده‌‌ است‌. وی می گوید:
روزی‌ خواستم‌ خدمت ‌امام‌ هادی‌(ع‌) برسم‌ که‌ در آن ‌روز در مسیر راه‌ انگشتم‌ مجروح ‌شد و سواری ‌از کنارم ‌گذشت ‌و به‌ شانه‌ من‌ صدمه ‌زد و در وسط‌ جمعیت‌ گرفتار شدم ‌و لباس ‌را پاره‌ کردند. گفتم‌: خدا مرا از شرّ تو ای‌ روز حفظ‌ کند. عجب ‌روز شومی‌ هستی‌! اسباب کشی در ایام محرم مشهد

امام‌(ع‌) فرمود:

“با این‌ که ‌با ما ارتباط‌ داری‌، چنین ‌می‌گویی ‌و روز را که ‌گناهی ‌ندارد، گناه‌کار می‌شمری‌؟” آن‌مرد عرض ‌می‌کند: از شنیدن ‌این‌سخن‌ به‌ هوش‌آمدم ‌و به‌خطای ‌خود پی‌بردم‌. عرض ‌کردم‌: ای‌ مولای‌من‌، از این‌ خطا استغفار می‌کنم‌. حضرت‌فرمود:”روزها چه‌ گناهی ‌دارند که‌ شما آن‌ها را شوم ‌می‌دانید و حال ‌آن‌ که‌ کیفر اعمال‌ شما در این‌ روزها دامانتان ‌را می‌گیرد؟” راوی‌می‌گوید: عرض‌کردم‌: من‌ همیشه‌ از خدا استغفار می‌کنم‌، امام‌ فرمود:

“این‌ برای‌تو فایده‌ای‌ ندارد. خداوند شما را به‌ مذمت‌ کردن‌ چیزی‌که‌ نکوهش ‌ندارد ، مجازات ‌می‌کند. آیا نمی‌دانی‌ که‌ خداوند ثواب‌ و عذاب‌می‌دهد و جزای‌اعمال‌ را در این‌ سرا و سرای‌ دیگر خواهد داد؟” سپس ‌فرمود:”دیگر این‌ عمل‌ را تکرار مکن ‌و برای‌ روزها در برابر حکم‌ خداوند تأثیری‌قرار مده‌”.(۲)

پس‌طبق‌این‌ روایت‌، روزها نحوست ندارند. بلکه ‌نتایج ‌اعمال‌ ما آن ‌روز یا شب‌ را به‌ خوب ‌یا بد بودن‌ متصّف‌ می‌کند.
خواهر گرامی؛
انجام هر کاری و از جمله اسباب کشی منزل حتی در ماه های حرام مثل محرم و صفر با سایر ایام فرقی ندارد و ایام و زمان مستقلا در سعادت ‌و نحوست تاثیری ندارند. البته بهتر است:

کارها و از جمله اسباب کشی به گونه ای انجام شود :

که موجب آزار و اذیت دیگران نشود و اما این که می گویند ماه صفر نحس است، در مفاتیح الجنان آقا شیخ عباس قمی، در ماه صفر دعایی را آورده که هر کس روزی ده بار این دعا را بخواند، نحسی ماه صفر شامل او نمی شود و تاکید دارد.

این به معنای آن است که نحوست ذاتی نیست و بلکه اعمال خود ما موجب نحوست و سعادت می شود.
پی نوشت ها:
۱. علامه طباطبایی، ترجمه المیزان، دفتر نشر اسلامی، ج۱۹، ص ۱۴۴.
۲. علامه مجلسى، بحار الأنوار، مؤسسه الوفاء بیروت – لبنان، ۱۴۰۴ ه.ق، ج۵۶، ص ۲.

۳. مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
موفق باشید.

اسباب کشی در ایام محرم مشهد

نکاتی درباره اسباب کشی در وضعیت کرونا:

بسیاری از مردمی که اجاره‌ نشین هستند و در این دوران کروناویروس متضزر شدند، توانایی پرداخت اجاره‌های خود را نداشتند و مجبورش شدند به جایی نقل مکان کنند که هزینه‌ی کمتری برای‌شان داشته باشد. در مقابل کسانی هم بودند که مسئله‌ مالی نداشتند و فقط به دلیل اینکه مدت زیادی را در خانه‌ قبلی خود گذرانده بودند به خانه‌ جدید اسباب کشی کردند. برخی دیگر نیز مجبور به جابه‌جایی دفتر و محل کار به علت دلایل مالی و غیر مالی خود شدند.

اسباب‌کشی اجباری در روزهای سخت :

۱. خانه یا محل جدید را ضد عفونی و سالم تحویل بگیرید: بهتر است قبل از نقل مکان به خانه یا محل کار جدید، مکان ضدعفونی شده باشد و حداقل یک روز بعد از ضدعفونی به آنجا اسباب ببرید. شاید مکان مورد نظر شما، خالی بوده باشه (کسی در آنجا زندگی نمی‌کرده است) و فکر کنید نیازی به ضدعفونی کردن نیست؛ ولی کسانی که قبل از شما برای بازدید به آنجا آمده بودند ممکن است به کفش‌ها و دست‌هایشان آلوده بودند. درها و پنجره‌های خانه را باز کنید تا هوای داخل از میکرودراپلت‌ها پاک شود.

۲. تیم باربری مطمئن و حرفه‌ای را استخدام کنید: برای اسباب‌کشی خود از تیم آشنا با موارد بهداشتی و حرفه‌ای در باربری استفاده کنید. در این صورت نگران آسیب دیدن وسایل و تا حدی انتقال ویروس نباشید. مدیربار همیشه کابین و اتاق راننده و کارگر را ضدعفونی می کند و هر هفته از کارگران خود تست ویروس کرونا می گیرد. لازم است بدانید که ویروس کرونا بر روی سطوح تا چند ساعت باقی می‌ماند و این عمل ممکن است قبل از عملیات بارگیری یا حین بارگیری از طریق فضای آزاد صورت پذیرد پس اگر تصمیم به چیدن وسایل خانه، بلافاصله بعد از نقل و انتقال گرفتید بهتر است وسایل را استریل کنید.

۳. ایمنی را رعایت کنید: ایمنی را در قدم اول برای سلامتی خود و دیگران انجام دهید. در هنگام کار و جابه‌جایی، ماسک و دستکش بپوشید. تنها از کارتون‌های جدید برای بسته بندی وسایل خود استفاده کنید. همه درز و در کارتن‌ها را با چسب کاور کنید تا جایی برای ورود مواد خارجی نداشته باشد. برای اینکه دقت لازم را برای انجام موارد ذکر شده را داشته باشید بهتر است زمان کافی را در نظر بگیرید و دقیقه نودی کار انجام ندهید.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۱ دیدگاه در “اسباب کشی در ایام محرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)