مفهوم تعریف حمل و نقل

فهوم تعریف حمل و نقل

مفهوم تعریف حمل و نقل :

ممکن است این سوال در ذهن ما ایجاد شود که حمل و نقل یعنی چه؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم معنی حمل و نقل به صورت لغوی در فرهنگ لغت، جابجایی مسافر و کالا از نقطه‌ای به نقطه ی دیگر است. ترابری یا حمل و نقل به جابجایی انسان و کالا از جایی به جای دیگر اتلاق می‌شود. لاتین این کلمه از دو عبارت TRANS به معنای از یک طرف به یک طرف دیگر و PORT به معنای حمل کردن تشکیل شده است.

انواع حمل و نقل :

حمل نقل زمینی ، متداول ترین نوع حمل نقل است که به دلیل در دسترس بودن ، ارزانی و انعطاف پذیری حمل و نقل جاده ای این روش حمل ونقل مهم ترین و بهترین روش جابجایی مسافر و بار در سراسر دنیا می باشد. به همین علت اکثر کشور ها و به ویژه در ایران، بیش از ۹۰ درصد سهم حمل نقل بار و مسافر را، حمل نقل زمینی تشکیل می دهد. به عبارتی دیگر دراغلب موارد کلیه روش های حمل و نقل در مبدا یا مقصد، به شیوه ی حمل و نقل جاده ای نیاز دارند. در بحث حمل نقل جاده ای بار، میتوان تریلی ها را به انواع مختلفی دسته بندی کرد.

حمل و نقل ها از دیدگاه دیگر به حمل و نقل عمومی ، حمل و نقل شهری ، حمل و نقل جاده ای  و حمل و نقل زمینی نیز تقسیم بندی می شوند.

مفهوم تعریف حمل و نقل

تعریف :

حمل و نقل به جابجایی یا انتقال انسان، حیوان یا کالا، از جایی به جای دیگر گفته می‌شود. منبع

حمل و نقل سه جنبه مهم دارد که عبارتند از:

۱-وسیله نقلیه

۲- زیرساخت

۳- بهره برداری

اهمیت حمل و نقل :

حمل و نقل به عنوان یکی از عوامل کلیدی توسعه ی اقتصادی در کشور ها محسوب می شود . آثار اقتصادی حمل و نقل را در بخش های مختلف کشور از جمله کشاورزی ، خدمات ، صنایع ، توریسم و … می توان دید.

اهمیت حمل و نقل و سرمایه گذاری :

در این بخش به قدری زیاد است که سازمان ملل نیز برای بهبود توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای در حال توسعه و یا عقب مانده ، طرح ها و پروژه هایی را مطرح می کند.

ه صورت کلی به انتقال کالا یا شی یا هرچیز دیگر حمل و نقل میگویند. حال این حمل و نقل میتواند به صورت داخلی و داخل مرز های یک کشور باشد، یا به صورت بین المللی و با کشور های خارجی دیگر باشد و میتوان کالا یا شی را به صوت ریلی یا جاده ای یا هوایی و یا دریایی انتقال داد.

نوع حمل و نقل موردنظر بر اساس ارزش کالا، فورس ماجور بودن وضعیت، حجم و وزن کالا ،محدودیت بودجه و در نظر داشتن ریسک و امنیت برای هر کالا با توجه به مبدا و مقصد موردنظر متفاوت است.

انواع حمل و نقل :

  • دریایی
  • جاده ای
  • ریلی
  • هوایی
  • مرکب

البته در نظر گرفتن این نکته که در میان روش ها، هوایی ایمن تر و سریع تر و گران تر است و بالعکس دریایی کند تر، خطرناک تر و ارزان تر است، هم مهم است. در ضمن حمل و نقل مرکب ترکیبی از انواع روش های حمل و نقل بوده و نیازی به توضیح ندارد، بنابراین از توضیح و پرداختن به آن خودداری میکنیم.

مفهوم تعریف حمل و نقل

مفهوم تعریف حمل و نقل :

با گذشت زمان و شکوفایی فناوری، حمل و نقل آسان‌تر، سریع‌تر و راحت‌تر از همیشه شده است. حمل و نقل زندگی را آسان تر می کند زیرا امکان جابجایی کارآمد از یک نقطه به نقطه دیگر را فراهم می کند. حمل و نقل در واقع بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ماست. در اینجا ۱۵ دلیل برای اهمیت حمل و نقل آورده شده است که می خواهیم آنها را بررسی کنیم

بخشی از زیرساخت است :

زیرساخت ها بخش مهمی از زندگی ما هستند زیرا تضمین می کند که اقتصاد ما پایدار بماند و محیط زیست ما محافظت شود.
حمل و نقل، مانند جاده ها، زیرساخت های ما را می سازد. وسیله سفر است. آنها برای انتقال اقلام و خدمات از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شوند.
حمل و نقل امکان جابجایی کالاها و خدمات را فراهم می کند
حمل و نقل امکان جابجایی کالا، خدمات، پست و سایر مواد را از یک مکان به مکان دیگر فراهم می کند.
بدون حمل و نقل، ما مجبور می شویم همه چیز را با خود حمل کنیم یا همه چیز را با دست جابجا کنیم. ما نمی توانیم چیزها را از یک مکان به مکان دیگر ارسال کنیم.

امکان جابجایی افراد را فراهم می کند :

حمل و نقل به مردم امکان جابجایی می دهد. بدون حمل و نقل، برای افراد بسیار دشوار خواهد بود که به محل کار، مدرسه، فروشگاه ها یا مکان های دیگری که نیاز دارند یا می خواهند بروند، سفر کنند.
حمل و نقل همچنین دیدار اعضای خانواده را آسان تر می کند و اجتماعی شدن در جامعه را افزایش می دهد.

می تواند کارایی را بهبود بخشد:

مسافرت و شلوغی در صبح برای اکثر مردم امری عادی است. از زمان اختراع آن، مردم از وسایل حمل و نقل عمومی برای رسیدن به مقصد لذت برده اند.
تحقیقات نشان داده است که حمل و نقل می تواند بر راندمان کار تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، تحقیقات انجام شده در ژاپن نشان داد که کارگرانی که با قطار رفت و آمد می کنند، کارآمدتر از افرادی هستند که از ماشین استفاده می کنند.

این آزمایش نشان داد که کارگران به سمت و سوی نقطه عزیمت خود می رفتند و این به آنها کمک می کرد قبل از رفتن به محل کار آرام شوند. این کارگران توانستند در کار بهره وری بیشتری داشته باشند.

مفهوم تعریف حمل و نقل

به ما امکان کاوش و کشف را می دهد :

سفر به ما امکان می دهد جهان و تمام زیبایی های آن را کشف کنیم. این وسیله ای برای درک فرهنگ های مختلف و گرد هم آوردن مردم است. زیرا هر کشف منجر به تصویری بزرگتر از نحوه تناسب ما با این جهان می شود!
حمل و نقل ارتباط تنگاتنگی با مسافرت دارد زیرا نمی توانید بدون نوعی وسیله نقلیه سفر کنید.

گردشگری را توسعه می دهد :

حمل و نقل نقش مهمی در توسعه گردشگری دارد زیرا به مردم امکان می دهد مکان های جدید را کشف کنند و فرهنگ های مختلف را تجربه کنند.
مردم می توانند با هواپیما یا ماشین به کشور دیگری بروند و مکان ها را کاوش کنند، غذاها را امتحان کنند، از موزه ها دیدن کنند و با همشهریان خود ملاقات کنند. حمل و نقل به ما این امکان را می دهد که با پول کمتری که برای سفر با پای پیاده یا قایق خرج می شود، بیشتر سفر کنیم.

آزادی را افزایش می دهد :

بدون حمل و نقل، اکثر مردم بدون توانایی بیرون رفتن و انجام آنچه می خواهند در خانه گیر می کنند.
آزادی چیزی است که بسیاری از مردم برای آن ارزش زیادی قائل هستند، بنابراین حمل و نقل به آنها اجازه می دهد تا آزادانه تر به آنجا رفت و آمد کنند.

به عنوان مثال، حمل و نقل به افراد دارای ناتوانی جسمی یا کسانی که نمی توانند به تنهایی رانندگی کنند، اجازه می دهد تا در اطراف بچرخند و زندگی کامل و پرباری داشته باشند.

فرصت های شغلی ایجاد می کند :

حمل و نقل فرصت های شغلی را برای افرادی ایجاد می کند که از جاده ها، فرودگاه ها، راه آهن ها و آبراه ها نگهداری می کنند. حمل و نقل همچنین برای افراد در بسیاری از صنایع مانند تولید و خرده فروشی شغل ایجاد می کند.
این بخش‌های بزرگ اقتصادی برای تسهیل کار و موفقیت آن‌ها بر حمل‌ونقل متکی هستند.

درآمد ایجاد می کند :

حمل و نقل برای یک اقتصاد باثبات درآمد ایجاد می کند و به جابجایی کالاهای مورد نیاز ما در سراسر جهان کمک می کند.

ما حتی نمی‌توانیم سفر کنیم، اگر وسایل حمل‌ونقل وجود نداشت، زیرا پولی برای خرید وسایل نداشتیم. بدون کسب درآمد شرکت ها، اقتصاد نمی تواند با ثبات باشد. اقتصاد ما ضربه بزرگی خواهد خورد و هر چیزی که می‌خریم و استفاده می‌کنیم، اعم از غذا یا پوشاک، بسیار گران تمام می‌شود.

اقتصاد را به جریان می اندازد:

جریان کالاها و خدمات پایه ای است که اقتصاد ما بر آن بنا شده است، بنابراین حمل و نقل نقش مهمی در قوی نگه داشتن آن ایفا می کند.

توسعه را افزایش می دهد :

کسب و کارها باید بتوانند کالاهای خود را حمل کنند تا به توسعه اقتصادی دامن بزنند.
حمل و نقل نقش مهمی در توسعه فرصت های شغلی، گزینه های مسکن، آموزش، ایمنی عمومی، خدمات مراقبت های بهداشتی و مکان های تفریحی دارد.

با حمل و نقل، مشاغل می توانند با ارائه مشاغل، انتخاب ها، خدمات و گزینه های سرگرمی بیشتر بر رفتار مصرف کنندگان تأثیر بگذارند.

استاندارد زندگی را افزایش می دهد :

استاندارد بالاتر زندگی منجر به زندگی بهتر برای مردم می شود. با آموزش بهتر، فرصت های شغلی بیشتر و دسترسی به کالاها، حمل و نقل کمک زیادی به استاندارد کلی زندگی می کند.
حمل و نقل به ما امکان دسترسی به بسیاری از فرصت های آموزشی را می دهد زیرا به ما امکان می دهد از مکانی به مکان دیگر سفر کنیم. همچنین از طریق ایجاد شغل به ما امکان دسترسی به گزینه های شغلی را می دهد. حمل و نقل گسترش و رشد شرکت ها را برای ایجاد مشاغل بیشتر آسان تر می کند.

حمل و نقل نه تنها امکان جابجایی افراد را فراهم می کند، بلکه به کارگرانی که به حفظ این سیستم کمک می کنند نیز حقوق می دهد تا بتوانند درآمد کسب کنند و از زندگی خود حمایت کنند.

مفهوم تعریف حمل و نقل

مفهوم تعریف حمل و نقل

ایمنی عمومی را افزایش می دهد :

حمل و نقل دسترسی ایمن‌تر و سریع‌تر به بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های آتش‌نشانی، ایستگاه‌های پلیس و سایر ساختمان‌های امنیتی عمومی و دولتی را فراهم می‌کند.
با حمل و نقل در مجاورت این ساختمان ها، بیماران می توانند در مواقع اضطراری کمک مورد نیاز خود را دریافت کنند. افرادی که در شرایط اضطراری هستند، زمان زیادی برای دریافت کمک مورد نیاز خود نخواهند داشت.

آتش نشانان و افسران پلیس می توانند به سرعت به موقعیت های اضطراری برسند، که احتمال آسیب دیدگی یا آسیب مالی از کنترل را کاهش می دهد.

یک راحتی است :

بدون حمل و نقل، ما نمی توانیم در دنیای پر سرعتی که داریم زندگی کنیم. حمل و نقل به ما این امکان را می دهد تا با دوستان و خانواده های خود بدون توجه به اینکه چقدر از هم دور هستند ارتباط برقرار کنیم. ما می‌توانیم خیلی سریع‌تر به مکان‌ها رفت و آمد کنیم. ما می توانیم کارها را با زمان کمتری انجام دهیم.
برای داشتن هر نوع زندگی در جامعه امروزی، حمل و نقل ضروری است.

زندگی را آسان تر می کند :

وقتی امکانات حمل‌ونقل موجود باشد، مردم خوشحال‌تر هستند زیرا مجبور نیستند ساعت‌ها از روز خود را برای رسیدن به مکان‌ها صرف کنند.
آنها می توانند کارها را انجام دهند و در عین حال به هر طریقی که انتخاب کنند به جامعه کمک کنند.

نتیجه گیری از اهمیت :

دلایل زیادی وجود دارد که چرا حمل و نقل ضروری است. ما باید به طور پایدار از این سیستم ها استفاده کنیم تا دنیایی پاک داشته باشیم تا نسل های آینده نیز در آن زندگی کنند.

مفهوم تعریف حمل و نقل

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۲ دیدگاه در “مفهوم تعریف حمل و نقل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)