خاور در مشهد چیست؟

خاور در مشهد چیست؟

در زبان فارسی :

به معنی شرق هست. یکی از انواع ماشین باربری است.

حمل و نقل زمینی کالاها :

توسط انواع مختلفی از کامیون‌ها و ماشین‌های باربری صورت می‌گیرد. یکی از محبوب‌ترین کامیون‌های باربری در ایران، است. نوعی کامیون باربری از شرکت مرسدس بنز است که نام فارسی آن به معنی مشرق است. کامیونت، کمی بزرگ‌تر از نیسان و وانت می‌باشد که به علت اندازه‌های مختلف آن، قیمت مناسب‌تر نسبت به دیگر کامیون‌های سنگین، جمع و جور بودن آن، بارگیری آسان مورد توجه رانندگان، شرکت‌های باربری و صاحبان کالا قرار گرفته است. ساخت کامیون اولین بار در سال ۱۹۶۵ توسط شرکت بنز صورت گرفت. امروزه شرکت‌های ایسوزو، هیوندا، فاو، فوتون، بادسان و در ایران آذرخش تولید کننده و عرضه کننده این نوع کامیون‌ها‌ هستند.

از نظر شرکت تولید کننده :

۱- شرکت های آلمانی (مرسدس بنز)

۲- شرکت های ژاپنی ( ایسوزو )

۲- شرکت های کره ای (هیوندا)

۴- شرکت های ایرانی (آذرخش)

انواعش در ایران :

کاربردی ترین ماشین های باری هستند. که با توجه به نوع اتاقشان تنوع زیادی دارند. از جمله معمولی، اتاق بزرگ، بغل بازشو، مسقف. که هرکدام از این خاور ها برای حمل بار های خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. به عنوان مثال بغل بازشو برای بار های سنگین که بلند کردن آنها با دست سخت است، بسیار مناسب هستند چرا که با باز شدن بغل های آن بار را براحتی توسط لیفتراک درون آن قرار داد.  مسقف و اتاق دار برای حمل بار های حساس مانند اثاث منزل و لوازم الکتریکی بسیار مناسب هستند. و مانع از برخورد آب و باران به بار میشوند. برای حمل بار های شهری و بین شهری مناسب هستند. و تا ۴ تن بار را به راحتی حمل میکنند. ابعاد بارگیر به طور متوسط برابر است با ۴.۵*۲ متر و تا ارتفاع ۲.۵ تا ۲.۷ متر بار را به راحتی میتوان روی آنها قرار داد.

طبقه بندی :

دماغ دار، کامیون بنز یا مایلر گفته می‌شود. کامیون یا ۹۱۱ ، مدل ۱۱۱۳ از نوع دماغ دار هست.  به بی دماغ کامیونت گفته می‌شود.

خاور در مشهد چیست؟

همچنین بین انواع بنز، ۱۳۱۳، ۱۵۱۳، ۱۹۲۴، ۱۹۲۱ و ۲۶۲۴ هم موجود است. معنی عدد مقابل : بنز ۶۰۸ هشتاد اسب قدرت دارد عدد ۶ بیانگر تحمل تناژ شاسی که ۶ تن است و عدد ۸ بیانگر قدرت موتور که باید در ۱۰ ضرب بشه که می‌شود ۸۰. همه کامیون‌های بنز همین‌طور هستند. یا از نظر یک راننده دیگر معنای ۶۰۸: “۶ که می‌شود تناژ و ۰۸ هم می‌شود ۸۰ اسب بخار. ۸۰۸ هم کلاْ ۸ تن است و ۴۲۰۰ تن وزن خودش. بعضی‌ها ۴ تا ۵ تن بار میزنند.”

قدرت موتور :

قدرت ۸۰۸ و ۶۰۸ هردو ۸۰ اسب بخار است. و قدرت ۱۱۰ اسب بخار مربوط به کامیون بنز ۹۱۱. تولیدی ایران در سالهای آخر تغییراتی را به منظور ارتقا داشت که قدرت آن به ۱۱۰ اسب بخار رسیده است. ۱۲ شش تن با ۱۲۰ اسب بخار قدرت دارد.

یکی از عیب‌‌ها :

این است که آهسته می‌رود و برای حمل داخل شهری مناسب‌تر است. فرق خاور با کامیون های جدید چینی از نظر یک راننده: “کامیون خاور نسبت به کامیونت های چینی خیلی بهتر است و خرج آن یک چهارم مشابه چینی هم نیست. کامیون‌‌های چینی فقط یه کولر دارند که مردم گول کولرشان را می‌خورند. بعضی می‌گویند خر بخر خاور نخر و بعضی می‌گویند: خاور محشر است. بنز یعنی قلک. اصلا ستاره بنز که اومد رو ماشین یعنی قلک. یعنی خرج خاور بسیار کم است.”

۸۱۳ :

از انواع دیگر شرکت مرسدس بنز، ۸۱۳ است. مگر اینکه گیربکس مینی بوس روی آنها انداخته شود. شتابشان کم است. بنز ۹۱۱ یه ذره نسبت به در سربالایی بهتر است. در کفی میتونند همپای اتوبوس بنز ۳۰۲ حرکت کنند. منبع

 

خاور در مشهد چیست؟

استاندارد لازم :

برای حرکت در مسیرهای بین شهری بسیار سختگیرانه تر از ماشین درون شهری می گیرند. درون شهری می‌تواند در یکی از شهرهای ایران فعالیت کند. مثل شهرهای تهران یا مشهد. حتی از مبدا شهرستان به تهران. مثل مسیر مشهد به تهران یا اصفهان به اهواز

انواع کامیون :

۱ مسقف
۲ روبسته
۳ با اطاق فلزی
۴ سربسته
۵ سرپوشیده
۶ کانتین دار
۷ کانکس دار
۸ روباز
۹ بغلدار
۱۰ بغل باز شو
۱۱ ۶ متری
۱۲ ۸ متری
۱۳ ۳ تن
۱۴ ۴ تن
۱۵ ۵ تن
۱۶ ۶ تن
۱۷ ۶۰۸
۱۸ ۸۰۸
۱۹ ایسوزو
۲۰ کامیونت
۲۱ کامیونت
۲۲ کوچک
۲۳ بزرگ
۲۴ اثاث منزل
۲۵ حمل اثاثیه
۲۶ برای حمل اثاثیه منزل
۲۷ برای لوازم منزل
۲۸ دربست
۲۹ با کارگر
۳۰ دستگاه
۳۱ ماشین

انواع بار قابل حمل :

۱- حمل بار

۲- اثاثیه یا اسباب کشی

۳- حمل شیشه

۴- حمل خودرو

از نظر کاربری :

۲- کمپرسی

۳- جرثقیل دار

۴- تانکردار (آب، فاضلاب، مواد شیمیایی، شیر)

۵- کفی (بدون اتاق)

۶- مرغی

۸- تک

۹- جفت

۱۰- مینی بار

۱۱- مینی یا کوچک

۱۲- خرک دار

۱۳- مسقف (اتاق دار)

۱۴- کشنده یا تریلی کش

۱۵- بغلدار

۱۶- ترانزیت

۱۷- تره بار کش

۱۸- ده چرخ

خاور در مشهد چیست؟

مشخصات :

قسمت عقب یاهمان ول ماشین به انواع ۶ متری یا ۷ متری تقسیم می‌شود.

 

اجزای ماشین :

به جلوی خاور، اتاق جلو یا کابین جلو گفته می‌شود. کابین جلویی می‌تواند تک کابین یا دوکابین باشد.

خاور در مشهد چیست؟

خاور در مشهد چیست

اعلام بار خاوری :

برای اعلام بار می‌توانید عوض کانال اعلام بار مدیربار شوید. به دو نوع گفته می‌شود. مسقف تعداد بسیار زیادی پتو دارد. در پایین عکس مبلی از نوع اتاق مبلی آمده است. (منبع)

خاور در مشهد چیست؟

خاور در مشهد چیست؟

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

۲ دیدگاه در “خاور در مشهد چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)