طرح زوج وفرد محدوده حرم مشهد

طرح زوج وفرد محدوده حرم مشهد

طرح ترافیک مشهد زمانی مطرح شد که ترافیک این شهر یک معضل جدی برای مردم مشهد و زائران حرم مطهر امام رضا (ع) عنوان شد. واقع شدن حرم مطهر و مراکز خدماتی، تجاری، مذهبی، فرهنگی، آموزشی و … بعضی از این مشکلات عبارتند از: افزایش بی رویه خودروها، محدود بودن ظرفیت معابر، افزایش آلودگی هوا، افزایش تصادفات، مسائل امنیتی و … که این مشکلات در روزهای تعطیل از جمله ایام نوروز و تابستان بسیار زیاد می شود.

از کجا بفهمیم پلاک ماشین زوج یا فرد

به تصویر زیر نگاه کنید اگر پلاک را از سمت چپ به راست بخوانیم عدد آخر در کادر اول نشان دهنده زوج یا فرد بودن پلاک است در تصویر زیر این عدد ۵ می باشد یعنی پلاک این خودرو فرد است و در روز های یک شنبه , سه شنبه و پنجشنبه نمی تونیم وارم منطقه زوج و فرد بشیم.

طرح زوج وفرد محدوده حرم مشهد

به گزارش شهرآرانیوز؛ محمدرضا کلائی افزود: ما باید توجه داشته باشیم که شرایط مشهد بحرانی است، وقتی تعداد مبتلایان به حد کاهش رسید و حضور در وسایل حمل و نقل عمومی امکان پذیر باشد تصمیمات دیگری می‌گیریم.

شهردار مشهد گفت: تا زمانی که شرایط عادی‌تر نشود، تصمیمات مبنی بر محدودیت در حمل و نقل عمومی است و پس از عادی شدن شرایط، ابتدا اتوبوسرانی و بعد مترو را فعال می‌کنیم.

کلائی ادامه داد: از امروز طرح زوج و فرد از مبدا مصوب گردید و بنا بر این شد تاریخ شروع طرح بر اساس نظر ستاد کرونا باشد و احتمالا فردا اعلام می‌شود. این طرح اگر فردا اتفاق نیفتد قطعا پنج شنبه روز اول طرح خواهد بود. براساس این طرح از ساعت ٨ تا ٢٢ طرح زوج و فرد از مبدا آغاز خواهد شد.

 

قوانین اجرایی و محدوده طرح ترافیک مشهد

مسئولان برای حل مشکلات ترافیکی طرح زوج و فرد را به اجرا درآوردند تا رانندگان محترم بر اساس عدد سمت راست پلاک خود در محدوده مشخص شده تردد کنند. این طرح باعث شده خودروهایی که عدد سمت راست پلاک آنها زوج است روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه و خودروهایی که عدد سمت راست پلاک آنها فرد است روزهای یکشنبه، سه شنبه و پنجشنبه در محدوده طرح ترافیک تردد کنند. طرح ترافیک مشهد از نوروز سال ۱۳۸۶ آغاز شد و همچنان در حال اجراست. این محدوده شامل خیابانهای فدائیان اسلام، بهار، امام خمینی (ره)، شهید هاشمی نژاد، میدان راه آهن، بلوار شهید کاوه، میدان شهید گمنام، بلوار وحدت و خیابان ۱۷ شهریور به سوی حرم مطهر رضوی است و در تمام طول هفته، حتی تعطیلات رسمی، بجز جمعه ها اجرا می شود.
به طور دقیق تر می توان محدوده طرح ترافیک را به صورت زیر مشخص کرد:
شمال: حد فاصل تقاطع شهید هاشمی نژاد و بلوار شهید کامیاب الی بلوار وحدت
شرق: حد فاصل بلوار وحدت و بلوار هفده شهریور، الی تقاطع بلوار هفده شهریور و بلوار فدائیان اسلام
جنوب: حد فاصل بلوار فدائیان اسلام و بلوار ملک الشعرای بهار الی تقاطع بهار و بلوار امام خمینی
غرب: حدفاصل بلوار امام خمینی و بلوار شهید هاشمی نژاد الی تقاطع شهید هاشمی نژاد و بلوار شهید کامیاب

طرح زوج وفرد محدوده حرم مشهد

تردد در تمامی خیابان‌های منتهی به حرم مطهر از جمله چهار راه لشگر، خیابان امام خمینی (ره). چهار راه مدرس، میدان شهدا، خیابان شهید هاشمی نژاد، میدان راه‌آهن. بلوار شهید کامیاب، میدان شهید گمنام، بلوار وحدت، میدان شهدای گوهرشاد، میدان ۱۷ شهریور. خیابان ۱۷ شهریور، چهار راه نخریسی، خیابان فداییان اسلام، میدان بسیج و خیابان بهار. که در رینگ محدوده مرکزی شهر قرار دارند، مجاز است.

طرح زوج وفرد محدوده حرم مشهد

جریمه طرح ترافیک یا زوج و فرد مشهد

رانندگانی که در داخل محدوده طرح ترافیک مشهد ساکن هستند می توانند نسبت به دریافت مجوز تردد ویژه ساکنین با در دست داشتن مدارک لازم (اصل و کپی برگ سبز خودرو و همچنین اصل و کپی کارت ملی مالک خودرو) به آدرس مشهد، بلوار بعثت، نبش ناصر خسروی جنوبی، پلاک ۷۱ سازمان حمل و نقل و ترافیک مشهد، مراجعه کنند. همانطور که گفه شد این مجوز برای شهر مشهد است و خودروهایی که از مشهد وارد تهران می شوند باید مراحل ثبت نام در سایت تهران من را انجام داده باشند. طرح ترافیک ۹۹ البته در تهران همچنان به دلیل شیوع کرونا و به منظور پیش‌گیری از استفاده زیاد از وسایل حمل و نقل عمومی توسط مردم هنوز اجرا نشده است.

توجه داشته باشید رانندگان محترم از هر نطقه ای می توانند با مراجعه به سایت راهور ۱۲۰ از میزان تخلفات خود آگاه و نسبت به پرداخت آن اقدام نمایند.

طرح ترافیک مشهد ۹۹

در اواخر سال ۹۸ با توجه به شیوع ویروس کرونا برای جلوگیری ازابتلای مردم به ویروس طرح باتصویب درجلسه شورای همتای استان قرارشد. از درب منازل اجرا گردد.

ساعت طرح ترافیک مشهد

طرح ترافیک مشهد در ایام نوروز و از ابتدای تابستان که همه مردم به گشت و گذار می پردازند. از ساعت ۷ صبح تا ۲۳ اجرا می شود. و با شروع مهرماه و آغاز مدارس ساعت اجرای طرح از ۸ صبح تا ۲۰ تغییر می یابد.

البته برای حل مشکل ترافیک سناریوهای مختلفی جز طرح ترافیک یا طرح زوج  فرد مشهد، مطرح شده است. یکی از آنها این است که تصمیم گرفته شد. در ورودی های حرم مطهر از جمله میدان شهدا، میدان بسیج، میدان شهید گمنام و میدان نواب پارکینگ داشته باشند. تا زائرانی که به قصد زیارت حرم مطهر می روند. خودروی خود را در پارکینگ های در نظر گرفته پارک نمایند. و سپس با استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی، خود را به حرم مطهر برسانند. تا درگیر ترافیک و راه بندان ها نشوند.

طرح زوج وفرد محدوده حرم مشهد

 

 

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)