کامیون های ۶ چرخ و ۱۰ چرخ
با توسعه صنعت باربری در جهان :
پس از خاور و کامیون های مربعی کوچک نوبت به عرضه کامیون های ۶ چرخ (تک) و ۱۰ چرخ (جفت) شد.
اولین کامیون تک در ایران
از اولین کامیون های باربری در ایران مرسدس بنز سری ال بوده که از سال ۱۹۵۹ میلادی تولید آنها آغاز شد. این مدل کامیون ها در ایران با نام بنز مایلر نیز شناخته می شود. این کامیون از نوع ۶ چرخ یا همان کامیون تک می باشد.
اولین کامیون جفت در ایران
کامیون بنز ۲۶۲۴ نیز جز اولین کامیون های ۱۰ چرخ یا کامیون جفت در ایران بود. این مدل هم اکنون توسط ایران خودرو تولید و عرضه می شود و با نام (( ۱۰ چرخ ۲۶۲۴ دماغ کوتاه)) بین کامیونداران شناخته می شود.
انواع کامیون تک و جفت
کامیون های تک و جفت به ترتیب قابلیت حمل بارهایی تا ۱۰ تن و تا ۱۵ تن را دارند و بسته به نوع بار به ۵ دسته ی اصلی مختلفی تقسیم می شوند: کامیون باری، کامیون مسقف، کامیون یخچالی، کامیون بغل بازشو و کامیون کمپرسی. در ادامه این مدل ها را بیشتر بررسی می کنیم.
باری :
کامیون های ۶ چرخ و ۱۰ چرخ
مسقف چادری :
بغل بازشو :
کمپرسی :
با توجه به ماهیت بارهایی مثل :
شن، ماسه و بعضی مصالح ساختمانی این کامیون ها از یک اهرم جک در قسمت باری بهره می برند. این اهرم جعبه بار را سر و ته کرده تا بار آن براحتی تخلیه شود.
یخچالی :
بعضی از بارها با توجه به ماهیت خود نیازمند مراقبت خاصی دارند و در دمای خاصی شروع به فاسد شدن می کنند. از سوی دیگر انتقال بعضی میوه های از بخشی از کشور به بخش های دیگر دردسرهای زیادی دارد. برای این نوع بارها از کامیون های یخچالی استفاده می کنند. این کامیون ها در واقع مدل خاصی از کامیون های مسقف هستند که به یک سردخانه داخلی مجهز هستند و قابلیت تنظیم دمای داخل جعبه بار را فراهم می کنند.