اسباب کشی در ماه محرم ممنوع است؟

اسباب کشی در ماه محرم ممنوع است؟

ماه محرم به دلیل هیئت‌ها و دسته‌های عزاداری جزو روزهای شلوغ محسوب می‌شود. روزهایی که مردم برای شهادت امام حسین (ع) عزاداری می‌کنند و برای انجام کار خیر نذری می‌دهند. مردم به دلیل اعتقادات خود، برای ادای احترام به این روزها یکسری کارها را تعطیل می‌کنند. حال، افراد تصور می‌کنند که در ایام عزاداری سیدالشهدا (ع)، انجام کارهایی مثل اسباب کشی ممنوع است. این تصور در بین مردم وجود دارد که اسباب کشی در محرم و صفر نحس و خوش یمن نیست. حال، در این مطلب قصد داریم بررسی کنیم آیا اسباب کشی در محرم ممنوع است؟

ممنوعیت اسباب کشی از نظر قانون

براساس قانون، انجام اثاث کشی به جز روزهای تعطیل عید نوروز، ممنوع نیست. ایام نوروز به دلیل اینکه روزهای تعطیلی بسیاری دارد، اسباب کشی و حمل اثاثیه منزل در این ایام ممنوع شده است. برای انجام اسباب کشی در نوروز، افراد باید از نیروی انتظامی مجوز دریافت کنند. به غیر از این ایام، تمام روزهای سال مانعی برای اثاث کشی و باربری وجود ندارد. پس، شما می‌توانید در ماه محرم و صفر اثاث منزل خود را جابجا کنید.

اسباب کشی در ماه محرم ممنوع است؟

اثاث کشی از نگاه دین

در بین عموم مردم، این تفکر وجود دارد که انجام کارهایی مثل اسباب کشی منزل، در ماه‌های محرم و صفر نحس است. حمل اثاثیه به منزل جدید در این ایام خوش‌یمن نیست و موجب رخ دادن اتفاقات تلخ می‌شود. براساس احکام شرعی، هیچی دلیلی بر اثبات سعادت یا نحس بودن این روزها بیان نشده است. در آیات قرآن و روایات نیز مطلبی درباره نحسی این ماه‌ها وجود ندارد. طبق آیات قرآن، سعادت یا بدبختی انسان براساس اعمالی است که او انجام می‌دهد. علامه طباطبایی (ره) در جلد نوزدهم در صفحه ۱۴۴ کتاب «ترجمه ‌المیزان» درباره این موضوع بیان کرده‌اند:

اخباری ‌که‌ در باره‌ نحوست ‌و سعادت ‌ایام ‌وارد شده‌، بیش ‌از این ‌دلالت ‌ندارد که‌ این ‌سعادت‌ و نحوست‌ به‌ خاطر حوادث ‌دینی ‌است‌ که‌ برحسب‌ ذوق‌ دینی‌ و یا برحسب ‌تأثیر نفوس‌ یا در فلان‌ روز ایجاد حسن ‌کرده‌ و یا باعث ‌قبح ‌و زشتی‌ آن‌ شده‌، اما این ‌که‌ خود آن ‌روز و یا آن ‌قطعه‌ از زمان‌، متصّف ‌به‌ میمنت ‌و یا نحوست‌ شود و تکویناً خواص‌ دیگری ‌داشته ‌باشد که ‌سایر زمان‌ها آن‌ خواص‌ را نداشته‌ باشد، از آن‌ روایات‌ بر نمی‌آید.

پس، انجام کارهایی مثل اسباب کشی در ایام محرم و صفر مانعی ندارد. براساس روایات، این ایام نحس نیستند، بلکه اعمال خود افراد موجب نحسی یا سعادت آنها می‌شود. همچنین، بهتر است برای حمل اثاث منزل خود باعث آزار و اذیت دیگران نشوید. توصیه می‌شود، در روزهای پایانی هفته اقدام به اثاث کشی کنید. برای انجام اسباب کشی، شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن باربری مدیربار، اتوبار و کارگر حمل بار درخواست کنید. کارگر اسباب کشی مدیربار آماده خدمت‌رسانی به کاربران محترم هستند.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)