انواع ماشین سنگین
این صفحه جهت اطلاع رسانی است. لطفا برای خرید با ما تماس نگیرید. ما بنگاه نیستیم.
انواع :
به طور کلی به ۲ دسته تقسیم میشود. تریلیها که همان کشنده هم هستند که به یک تریلر متصل شده و آن را میکشند. کامیونها هم دارای اتاق هستند این اتاق میتواند باری باشد یا کمپرسی. به کامیونهای کوچک کامیونت گفته میشود. در جدول زیر در بازار ایران آمده است.
۱- تریلیها
۲- کامیونها
انواع ماشین سنگین در ایران
نوع | برند | مدل | توضیحات |
کامیونت | ایسوزو | NKR77 | ۵.۲ تن |
کامیونت | ایسوزو | NPR75K | ۶ تن |
کامیونت | ایسوزو | NPR75M | ۸ تن |
کامیونت | آمیکو | M5.2 | ۵.۲ تن |
کامیونت | آمیکو | EM6 | ۶ تن |
کامیونت | الوند | FOTON | ۶ تن |
کامیونت | کاویان | K106C | ۶ تن |
کامیونت | هیوندای | HD65 | ۵.۵ تن |
کامیون | اسکانیا | P360 | جفت – باری |
کامیون | البرز | R270 | تک – باری |
کامیون | ایسوزو | FVR | تک محور ۴×۲ باری – ۱۸TON |
کامیون | ایویکو | یوروکارگو | تک محور ۴×۲ باری |
کامیون | آذهایتکس | باری- ۱۸ Ton | |
کامیون | بنز | ۱۹۲۴ | تکمحور باری |
کامیون | بنز | ۱۹۲۴ | تکمحور کمپرسی |
کامیون | بنز | ۱۹۲۴ | تکمحور ۴×۲ با اتاق بار |
کامیون | بنز | ۲۶۲۴ | جفت – باری |
کامیون | بنز | ۲۶۲۴ | جفت محور ۶×۴ باری |
کامیون | بنز | ۱۹۲۴ باری تک محور | |
کامیون | دانگ فنگ | R270 | تکمحور باری ۴×۲ |
کامیون | ولوو | FM340 | باری |
کشنده | اسکانیا | G400 | جفت محور ۶×۴ |
کشنده | اسکانیا | G400 | |
کشنده | اسکانیا | G410 | گیربکس اتوماتیک |
کشنده | اسکانیا | G410 | |
کشنده | اسکانیا | G440 | جفت محور ۶×۴ |
کشنده | اسکانیا | R560 | جفت ۶×۴ |
کمپرسی | البرز | D375 | |
کشنده | البرز | T375 | تک تیپ۳ |
کشنده | البرز | T375 | جفت تیپ ۳ |
کشنده | ایران خودرو دیزل | دنیز | جفت ۶×۴ |
کشنده | ایسوزو | ۲۶ تن | |
کشنده | ایویکو | استرالیس | گیربکس اتوماتیک |
کشنده | ایویکو | یورو کارگو | |
کشنده | آمیکو | M1929T | تک محور ۴×۲ |
کشنده | آمیکو | تک محور | |
کشنده | آمیکو | تک محور | |
کشنده | داف | XF 105 | سقف بلند |
کشنده | دانگ فنگ | T375 | تک محور ۴×۲ |
کشنده | دانگ فنگ | T375 | جفت محور ۶×۴ |
کشنده | رنو | Premium 460 | سقف بلند |
کشنده | رنو | Premium 460 | پریمیوم ۴۶۰ |
کشنده | سایپا دیزل | ۴۲۰ KT | تکمحور ۴×۲ |
کشنده | سایپا دیزل | ۴۲۰ KT | جفت ۶×۴ |
کشنده | سایپا دیزل | البرز | تک محور ۴×۲- تیپ ۲ |
کشنده | سایپا دیزل | البرز | جفت – تیپ ۳ |
کشنده | سی اند سی | ۴۸۰ | ۴۸۰ تک اتوماتیک |
کشنده | سیاند سی | ۴۶۰ | گیربکس ZF |
کشنده | سیاند سی | ۴۸۰ | سقف بلند اتوماتیک |
کشنده | فاو | ۴۲۰ | ۴۲۰ تک |
کشنده | فاو | ۴۲۰ | ۴۲۰ جفت |
کشنده | فاو | J6 | J۶ تک محور |
کشنده | فراز | ۳۸۰ | ۳۸۰ |
کشنده | فوتون | ۴۲۰ | جفت ۶×۴ |
کشنده | فوتون | ||
کشنده | کاوه | KT420 | KT420 جفت |
کشنده | کاوه | KT420 | KT420 تک |
کشنده | ماز | ۴۴۰ | تک محور ۴×۲ |
کشنده | ماز | ۴۴۰ | جفت محور ۶×۴ |
کشنده | مازبنز | ۴۴۰ | تک ۴۴۰ |
کشنده | مازبنز | ۴۴۰ | جفت ۴۴۰ |
کشنده | ولوو | FH500 | |
کشنده | ولوو | FH 460 | جفت ۶×۴ |
کشنده | ولوو | FH 500 | گیربکس ۱۶ سرعته |
کشنده | ولوو | FH460 | FH۴۶۰ دنده ای |
کمپرسی | ایران خودرو دیزل | LK1924 | جفت ۶×۴ |
کمپرسی | ایسوزو | ۱۸TON | جفت محور ۶×۴ باری |
کمپرسی | ایویکو | ۳۸۰ | ۳۸۰ |
کمپرسی | آمیکو | ۱۹۳۱ | تک ۱۹۳۱ |
کمپرسی | آمیکو | ۲۶۳۱ | جفت ۲۶۳۱ |
کمپرسی | بنز | ۱۹۲۴ | |
کمپرسی | بنز | ۲۶۲۴ | جفت محور ۶×۴ |
کمپرسی | بنز | ۲۶۲۴ | |
کمپرسی | بنز | ۲۶۲۴ | ۲۶۲۴ جفت محور |
کمپرسی | دانگ فنگ | KD420 | تکمحور ۴×۲ |
کمپرسی | سایپا دیزل | ۴۲۰ KD | جفت محور ۶×۴ |
کمپرسی | کاوه | KD420 | جفت محور KD۴۲۰ |
کمپرسی | مازبنز | ۴۱۰ | ۴۱۰ |
تریلر | ماموت | SAF/BPW | چادری ساده، سه محور |
تریلر | ماموت | SAF/BPW | چادری کشویی، سه محور |
تریلر | ماموت | BPW | کفی، سه محور |
تریلر | ماموت | BPW | تیغه، سه محور |
تریلر | ماموت | BPW | یخچالی، سه محور |
تریلر | ماموت | BPW | کمپرسی، سه محور |
تریلر | ماموت | FOX | کمپرسی، سه محور |
شرکت های تولید کننده :
در ایران چند شرکت وجود دارد که به تولید، مونتاژ یا واردات خودرو مبادرت دارند. از جمله این شرکتها میتوان به ایران خودرو دیزل، ساپیا دیزل، بهمن دیزل،ماموت، سیبا موتور، زامیاد، آمیکو، آریا دیزل، کاریزان خودرو میتوان اشاره کرد. (منبع سایت شهرک کامیوندارن مشهد)
محصولات ایران خودرو دیزل :
تصویر | نوع خودرو | توضیحات |
L 1924 (4*2) | کامیون ۱۹۲۴ باری تک ( یورو ۳ ) | |
LK 1924 (4*2) | کامیون ۱۹۲۴ کمپرسی تک ( یورو ۳ ) | |
L 2624 (6*4) | کامیون ۲۶۲۴ باری جفت ( یورو ۳ )
” کامیون زیر مایلر باری “ |
|
LK 2624 (6*4) | کامیون ۲۶۲۴ کمپرسی جفت ( یورو ۳ )
” کامیون زیر مایلر کمپرسی “ |
|
(۲*۴) آریا LK | کامیون کمپرسی آریا تک محور ( یورو ۳ ) | |
(۴*۶) آریا LK | کامیون کمپرسی آریا جفت محور ( یورو ۳ ) | |
(۴*۶) فراز ۳۲۳۸ | کامیون کشنده فراز جفت محور | |
(۴*۶) سهند ۳۸۰ | کامیون کمپرسی سهند جفت محور | |
(۲*۴) آریا L | کامیون آریا تک محور باری | |
(۴*۶) آریا L | کامیون آریا جفت محور باری | |
Axor 1843 (4*2) | کامیون کشنده آکسور تک محور |
محصولات شرکت ساپیا دیزل :
تصویر | نوع خودرو | توضیحات |
T 375 (6*4) | کامیون دانگ فنگ کشنده جفت محور
” تیپ ۳ گیربوکس ZF “ |
|
T 375 (4*2) | کامیون دانگ فنگ کشنده تک محور
” تیپ ۳ گیربوکس ZF “ |
|
T 375 (6*4) | کامیون دانگ فنگ کشنده جفت محور
” تیپ ۲ “ |
|
T 375 (4*2) | کامیون دانگ فنگ کشنده تک محور
” تیپ ۲ “ |
|
KT 420 (6*4) | کامیون کاوه کشنده جفت محور | |
KT 420 (4*2) | کامیون کاوه کشنده تک محور | |
R 270 (4*2) | کامیون دانگ فنگ تک محور باری | |
KD 420 (6*4) | کامیون کاوه جفت محور کمپرسی | |
D 375 (6*4) | کامیون دانگ فنگ جفت محور کمپرسی | |
D 270 (4*2) | کامیون دانگ فنگ تک محور کمپرسی | |
AUMARK 5.4 TON | کامیونت فوتون ۵.۴ تن باری | |
AUMARK 6.5 TON | کامیونت فوتون ۶.۵ تن باری | |
AUMARK 6.5 TON | کامیونت فوتون ۶.۵ تن باری
” خوابدار “ |
|
AUMARK 8.5 TON | کامیونت فوتون ۸.۵ تن باری
” خوابدار “ |
محصولات بهمن دیزل :
تصویر | نوع خودرو | توضیحات |
FVR (4*2) | کامیون ایسوزو ۱۸ تن | |
NQR 70 PL (4*2) | کامیون ایسوزو ۸ تن | |
NKR 55 (4*2) | کامیونت ایسوزو ۵ تن | |
NPR 75 K (4*2) | کامیونت ایسوزو ۶ تن | |
NPR 75 M (4*2) | کامیون ایسوزو ۸ تن | |
Maxus V 80 | مینی بوس مکسوس |
محصولات شرکت آریا دیزل :
تصویر | نوع خودرو | توضیحات |
C & C (4*2) | کامیون کشنده سی اند سی تک محور
” ۴۸۰ تک اتوماتیک + گیربوکس ZF “ |
محصولات شرکت آمیکو :
تصویر | نوع خودرو | توضیحات |
EM6 | کامیونت ۶ تن | |
M5.2 | کامیونت ۵.۲ تن | |
M1929C (4*2) | تک باری | |
M1929D (4*2) | تک کمپرسی | |
M1929T (4*2) | کشنده تک | |
M2631 (6*4) | آتش نشانی چند منظوره | |
M2631C (6*2) | جفت باری بالاگیر | |
M2631D (6*4) | جفت کمپرسی | |
M2640T (4*2) | تک کشنده | |
M3840C (8*4) | ۱۲ چرخ تانکر | |
M3840D (8*4) | ۱۲ چرخ کمیکسر |
محصولات شرکت سیبا موتور :
تصویر | نوع خودرو | توضیحات |
J6 – CA3250 (۶*۴) | کامیون فاو کمپرسی جفت محور | |
J6 – CA4180 (۴*۲) | کامیون فاو کشنده تک محور | |
J6 – CA4250 (۶*۴) | کامیون فاو کشنده جفت محور |
بازار ایران :
مدتها بود که سوت و کور بود و کمپانیهای اروپایی به سختی در ایران فعالیت کرده و عملا قافیه را به کمپانیهای نوپا و گمنام شرقی باخته بودند. یکی از کمپانیهای مذکور؛ ولوو تراکس بود که مدتها پیش و قبل از انعقاد برجام در سایپا دیزل جای خود را پیدا کرده بود و به شکل محدود اقدام به تولید و مونتاژ چند کشنده متوسط و کوچک میکرد.
بازار خرید و فروش :
کامیون، کِشنده، تریلی، کمپرسی و به عبارتی دیگر خودروها همیشه بازاری داغ و پرهیاهو بوده است. شاید این هیجان برای مشتریان عادی و عامهی مردم چندان ملموس نباشد ولی رانندههای تجاری و شرکتهای حملونقل بهطرزی حیاتی به این خودروها نیاز دارند. فارغ از مسائل فنی و تفاوتهای ساختاری بین یک کامیون و یک خودروی سواری، خرید آنها از روالی مشابه پیروی میکند. در این مقاله با راهنمای خرید ، آخرین قیمت انواع کامیون و کشنده و همچنین قویترین کشنده بازار ایران یعنی اسکانیا R560 آشنا میشوید.
کامیون چیست :
کامیون نام عمومی وسایل نقلیه باری است. در کشور ما ایران معمولا وقتی صحبت از کامیون میشود چیزی مشابه تصویر زیر در ذهن همه نقش میبندد. اما ما در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و دقیق شما را انواع کامیون ها و وسایل باری آشنا کنیم.
تعریفی که ویکی پدیا از کامیون ارائه کرده به این شکل است : کامیون (به فرانسوی: Camion) (به انگلیسی: Truck یا Lorry)، یکی از وسایل نقلیه موتوری باری است که قسمت بارگیر آن به صورت پیوسته به کشنده متصل است. از کامیون بیشتر برای ترابری کالا و مواد استفاده میشود و بهعنوان آتشنشانی نیز از آن استفاده میشود. کامیونها ظرفیت حمل ۶ تن بار یا بیشتر را دارند.
تعریف تخصصی :
به وسیله نقلیه موتوری که برای حمل و نقل زمینی استفاده میشود کامیون می گویند. کامیون ها دارای انواع مختلفی هستند که بسته به نوع اتصال بارکش , ظرفیت حجمی , ظرفیت وزنی بار در دسته بندی های متفاوت جای می گیرند. کمترین ظرفیت وزنی که کامیونت ها حمل می کنند ۳ تن است و این مقدار برای کامیون ها ۶ تن می باشد. که در ادامه به صورت دقیق تر و با جزئیات بیشتر به این مورد میپردازیم.
کامیون ها (trucks) ها و یا کشنده ها :
عمده کار آنها جابجایی و حمل بارهای سنگین می باشد. کامیون ها بر اساس قدرت، حجم میزان بار حمل شده، نوع چرخ، روش تخلیه و … تقسیم بندی می شوند
کامیونها دارای انواع گوناگونی هستند :
برای رانندگی با آنها نیز به گواهینامههای بالای بیست تن نیاز است. چندین سال از ورود اولین کامیون به بازار ایران میگذرد و امروزه شرکتهای مختلفی مشغول تولید این جادهای هستند. کامیونت یا خاور که عمدتا تا ۷ الی ۸ تن کشش بار دارند، برای استفادههای مختلفی از قبیل:
حمل اثاث منزل
حمل یخچال
سنگ و آوار ساختمانها
همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد ما در این مطلب می خواهیم انواع کامیون و سایر را به شما معرفی کنیم.
روش دسته بندی :
برای دسته بندی معیارهای زیادی وجود دارد که میشود برطبق این فاکتورها دسته بندی انواع کامیون کمپرسی را انجام داد. یکی از این طبقهبندیهای مهم عبارت است از:
از لحاظ تراکتور و مخزن: تمام تریلر، نیمه تریلر و شاسی یکپارچه
از لحاظ الگوهای تخلیه بار: تخلیه از زیر، تخلیه از عقب، تخلیه از جلو، تخلیه از پهلو
از لحاظ بهرهبرداری از شبکه راهها: خارج جادهای، جادهای
از لحاظ نوع چرخها: چرخ زنجیری، چرخ لاستیکی
از لحاظ ظرفیت انواع کامیونها: ظرفیت حجمی (به مترمکعب)، خط تراز آب، ظرفیت وزنی (به تن)، ظرفیت کوت شده (انباشت شده)
انواع کامیون در ایران :
شامل انواع کامیون کمپرسی و همین طور انواع مختلفی از کامیونهای باری مخزنی میشود که هر یک با توجه به معیارهای گفته شده کارکرد متنوعی دارند که در ادامه به توصیف هر کدام از این عناوین میپردازیم. همان طور که در ابتدای مطلب گفته شد ما در این مطلب میخواهیم انواع کامیون و سایر باربری را به شما معرفی کنیم.
تریلی ظرفیت کامیون ها بوژی مسقف باربری مشهد تولید، مونتاژ یا واردات خودرو کشنده کمپرسی اروپایی محور کشنده فاو
وانت نیسان :
وانت نیسان به صورت معمول به وانت های با ظرفیت بیشتر گفته می شود .این وسلیه باربری که توانایی حمل بار تا ۲ تن را دارد. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است همه وانت های با شاسی قوی مانند زامیاد هم در این دسته بندی قرار میگیرند.
ون باربری :
وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار آن از ۳٫۵ تن تا کمتر از ۵ تن است. دارای یک اتاق راننده و یک اتاق بار با دو محفظه جداگانه است که بر روی یک شاسی بنا شده است. مجموعه وزن کابین و ظرفیت حمل بار هم از ۳.۵ تن تا ۵ تن متغیر است و مخصوص حمل بار است. این مدلها دارای ظرفیت کمتر از ۵ تن هستند و اتاق بار آنها و قسمت راننده بر روی یک شاسی یک تیکه سوار شده است. وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار آن از ۳٫۵ تن تا کمتر از ۵ تن است.
خاور یا کامیونت :
کامیونهای کوچک باری که اغلب برای بارهایی به میانگین وزن ۳ تا ۶ تن در صنعت حمل و نقل و بارنامه سراسری استفاده میشوند. خاورها دارای انواع بسیار گوناگونی هستند که شامل کامیونهای باری مخزنی، هیوندا، مسقف و روباز، ایسوزو، ۹۱۱ و.. اشاره داشت. این دسته از کامیونتها اغلب نیازمند گواهینامه پایه دو هستند.
یک وسیله نقلیه باری که در ایران با نام خاور معروف است که درواقع به آن لوری گفته میشود، لوری یک نوع ون باری است که قسمت بار و اتاق راننده بهصورت دو تیکه بر یک شاسی سوار است و ظرفیت آن حداکثر به شش تن میرسد.
باری :
که دارای بارهایی با وزن ۳ تن تا حداکثر ۶ تن را حمل می کنند. خاورها دارای انواع مختلفی هستند که از جمله آنها می توان به انواع کامیونت ، هیواندا ، ۹۱۱ ، مسقف و روباز اشاره کرد. برای اطلاعات کامل در مورد انواع خاور می توانید به این مطلب مراجعه کنید.
جالب است بدانید :
اصطلاح خاور بر گرفته شده از نام اولین تولیدکنندههای کامیون در کشور ایران است که متعلق به گروه صنعتی خاور و یا همان شرکت ایران خودرو دیزل است که محصولاتشان نیز به همین نام معروف شد.
برای اطلاعات کامل در مورد انواع خاور می توانید به این مطلب مراجعه کنید. این دسته عموماً نیاز به گواهینامه رانندگی بالای پایه دوم دارند
کامیونت:
این مدل خودروها دو دسته هستند که ظرفیت آنها نسبت به تریلی کمتر است و نیاز به گواهینامه بالای پایه ۲ دارند.
لوری :
وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار آن از ۵ تن تا کمتر از ۶ تن است. اتاق بار و اتاق راننده به صورت دو محفظه جداگانه بر روی یک شاسی سوار است و در کل وزنی برابر با ظرفیت حمل بار ۵ تا ۶ تنی دارد که یک نوع وسیله نقلیه موتوری به حساب میآید. وسیله نقلیه موتوری باری است که اتاق راننده و اتاق بار به صورت دو محفظه جداگانه و بر روی یک شاسی باشد و مجموع وزن وسیله نقلیه و ظرفیت حمل بار آن از ۵ تن تا کمتر از ۶ تن است.
کامیون تک محور و جفت محور :
کامیونها از نظر سیستم انتقال قدرت به دو نوع تک و جفتمحور تقسیم میشوند. مدل تک که اغلب آن را با عبارت ۴×۲ نشان میدهند درست مانند خودروهای تک دیفرانسیل است؛ یعنی شامل دو اکسل و یک محور متحرک است. مدل دیگر کامیونهای جفت هستند که آنها را به فرم ۶×۴ نشان میدهند. این کامیونها اشاره به مدلهایی دارند که سه اکسل دارند که دوتای آن شامل محور متحرک میشوند. در واقع عدد ابتدایی تعداد چرخهای متصل به زمین و عدد دیگر تعداد چرخهای متصل به دیفرانسیل را نشان میدهد. نمونههای معدود و محدودی هم به صورت ۸×۶ موجود هستند که از هشت چرخ آنها شش چرخ درگیر است
کامیون تک محور :
این کامیونها در بخش انتهای خود تنها یک محور دارند. آنها توانایی حمل بار تا ظرفیت ۱۰ تن را هم دارا هستند. نامهای دیگر کامیون تک محور عبارت است از کامیون ۶ چرخ، کامیون تک، کامیون ۱۰ تنی. طول اتاق کامیون تک هم عبارت است از ۵.۷ متر تا ۶ متر.
کامیون تک محور :
کامیون هایی در قسمت انتهایی دارای یک محور هستند را اصطلاحاً کامیون تک می نامند که این نوع کامیون توانایی حمل بار تا ظرفیت ۱۰ تن را دارد. از دیگر نام های این نوع کامیون می توان به کامیون ۱۰ تن ، کامیون ۶ چرخ و کامیون تک اشاره کرد. طول اتاق کامیون تک معمولا بین ۵.۷ متر الی ۶ متر است.
کامیون هایی در قسمت انتهایی دارای یک محور هستند را اصطلاحاً کامیون تک می نامند که این نوع کامیون توانایی حمل بار تا ظرفیت ۱۰ تن را دارد. از دیگر نام های این نوع کامیون می توان به کامیون ۱۰ تن ، کامیون ۶ چرخ و کامیون تک اشاره کرد. طول اتاق کامیون تک معمولا بین ۵.۷ متر الی ۶ متر است.
کامیون جفت محور :
در قسمت انتهایی خود دارای دو محورند که به کامیون جفت هم شهرت دارند. ظرفیت حمل بار این کامیونها تا ۱۵ تن هم به حساب میآید. طول فضای بار اغلب حدود ۷ متر است و نامهای دیگر این کامیون عبارت است از کامیون ۱۰ چرخ، کامیون جفت، کامیون ۱۵ تنی.
کامیون هایی که در قسمت عقب خود دارای دو محور هستند را اصطلاحا کامیون جفت می نامند. کامیون جفت محور می توانند تا ظرفیت ۱۵ تن بار را حمل کنند و طول فضای باری کامیون جفت معمولا در حدود ۷ متر می باشد.
کمرشکن ۱۱ و ۷ و ۲ محور:
کمرشکن یک خودروی باربری تخصصی است که برای حمل بارهای خاص مورد استفاده قرار میگیرد . این خودروی باربری برای حمل و نقل انواعی از بارهای تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد که امکان حمل آن با خودروهای باربری عادی مانند تریلی کفی وجود ندارد
کمرشکن دارای انواع مختلفی است که عبارتند از ۲ محور ، ۵ محور ۷ محور و ۱۱ محور
فروش دستگاه
ماشین سنگین فقط ولوو
من خودم ۵ سال پیش یه FH500 از فرهان دیزل خریدم
هنوزم که هنوز بهترینه