بارنامه پلیس راهی چیست؟

بارنامه پلیس راهی چیست؟

بارنامه سندی هست که نزد راننده کامیون باید باشد تا  این کامیون هنگامی که به پلیس راه می‌رسند، باید بارنامه حمل با کامیون بار خودشان را نشان دهند تا توقیف نشوند. (منبع) یکی از انواع بارنامه، بارنامه پلیس راهی است. بعضی از شرکت های باربری در مشهد بارنامه پلیس راهی صادر می‌کنند. بارنامه پلیس راهی بیمه نمی شوند و فقط برای عبور از پلیس راه است. (منبع) در این نوع بارنامه شرکت‌ های باربری متخلف از درج اطلاعات مالی مربوط به بار خودداری کرده و در بارنامه اطلاعات غیر واقعی ثبت می‌ کنند.

بارنامه پلیس راهی چیست؟ بارنامه پلیس راهی چیست؟

ممکن است در مواردی برخی از شرکت‌های باربری متخلف، از درج صحیح اطلاعات مالی در بارنامه اجتناب کرده و اطلاعات صوری و غیر واقعی را وارد بارنامه کنند که اصطلاحا به بارنامه پلیس راهی معروف است. با توجه به اینکه نرخ پایه حمل بار بر اساس وزن و مسافت تعاریف معینی دارد، گاهی مبلغ کرایه در بارنامه غیرواقعی درج می‌شود که البته چنین تخلفاتی در صورت تایید شدن می‌تواند به پلمپ شدن دفتر یک شرکت باربری تا سقف ۶ ماه منجر شود. (منبع) معمولاً قیمت باربری در بارنامه پلیس راهی یا اینکه کمتر از قیمت واقعی درج می‌شود. مثلا راننده با بارنامه پلیس راهی باری که کرایه حمل آن مثلا یک میلیون تومان بود را با ۲۵۰ هزار تومان حمل می کردند (منبع)

بارنامه پلیس راهی چیست؟

بارنامه پلیس راهی چیست؟

در بارنامه های صادر شده توسط پلیس راه اطالعات مالی مربوط به بار به صورت دقیق درج نمی گردد؛ بلکه در بارنامه اطالعات غیر واقعی ثبت میشود. سالمت عنوان نمود: صدور بارنامه پلیس راهی توسط شرکتهای باربری برای فرار از مالیات و قوانینی که در شورای صنفی آنها ثبت شده است، صادر می شود؛ که بر این اساس مبلغ کرایه بار متناسب با وزن بار و مسافتی که باید طی شود تعیین نمیشود و کمتر از اندازه حقیقی آن را درج میکنند. : عالوه بر چالش های پیش رو، موضوع بارنامه پلیس راهی مطرح است که سود آن را رانندگان کسب میکنند، لیکن صاحبان کاال در معرض خسارت هایی از قبیل تصادف، دزدی، از بین رفتن محصول و… می شوند؛ بنابراین لزوم پرداختن به معضالتی از این دست و چاره جویی پیرامون آن ضروری است. (منبع)

فرق بارنامه دولتی و پلیس راهی

بارنامه دولتی بارنامه‌ای است که تنها توسط شرکت‌های معتبر و رسمی باربری صادر می‌شود. تمبر دولتی قرار می‌گیرد که به‌عنوان مجوز مورداستفاده قرار می‌گیرد. اگر دولتی نباشد راننده می‌تواند بار را دیرتر به مقصد برساند یا در خواست هزینه اضافی کند و شما را اذیت کند. همچنین اگر دولتی نباشد بار بیمه نمی‌شود همچنین بارنامه دولتی حتماً باید تمبر داشته باشد وگرنه معتبر نیست. یکی دیگر از بارنامه‌هایی که صادر می‌شود بارنامه پلیس‌راهی است.که فقط برای عبور از پلیس‌راه می‌باشد و هیچ اعتبار دیگری نیز ندارد. این بارنامه نیز بیمه ندارد و بار اگر در هنگام باربری آسیب ببیند، بیمه هزینه را پرداخت نمی‌کند. اگر دولتی نداشته باشید ممکن است پلیس‌راه بار را دپو کند و مشکلات مخصوص به خود را در پی دارد. همچنین گفتی است که خرده بار و کنار باری بیمه نمی‌شود. هر شرکت باربری مجوز بارنام دولتی ندارد. (منبع)

بارنامه پلیس راهی چیست؟ بارنامه پلیس راهی چیست؟

جریمه بارنامه پلیس راهی

بارنامه های پلیس راهی در اصل بارنامه هایی هستند، که شرکت های متخلف در آنها اطلاعات غیرواقعی ثبت می نمایند. در اصل برخی مواقع شرکت های باربری برای آنکه از مالیات فرار کنند، از این بارنامه ها صادر می کنند. (منبع) عدم درج کرایه واقعی در بارنامه یا چاپ بارنامه پلیس راهی  حداقل یک الی ۶ ماه پلمپ شدن شرکت حمل و نقل متخلف در برخواهد داشت. مثلا ۸۰ درصد بارنامه‌های یزد پلیس راهی هستند چون مثلا خود یزد نرخنامه دارد ولی بین یزد و شهر دیگر یک روستا یا شهر کوچکی هست که نرخنامه ندارد، پس به نام آن مقصد بارنامه را با نرخی که خودشان مایلند می‌نویسند.» (منبع) و (منبع) با اینکه صدور و تبلیغ بارنامه پلیس راهی غیرقانونی است ولی توسط شرکت باربری حتی دولتی صادر می‌شود.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۴ رای

۲ دیدگاه در “بارنامه پلیس راهی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)