ارز تک نرخی اهدا می شود

ارز تک نرخی اهدا می شود

به رانندگان کامیون ارز تک نرخی اهدا می شود

تعیین ارز تخصیصی بر اساس تناژ – کیلومتر :

وی ادامه داد: اجرای این موضوع را از بانک مرکزی پیگیری کرده ایم بانک مرکزی هم قبول کرده است تا به رانندگان حمل و نقل بین المللی کالا نیز در کنار سایر گروه هایی که به خارج از کشور تردد دارند، ارز تخصیص داده شود تا بتوانند هزینه های بین راهی خود را با استفاده از اسکناس ارز برطرف کنند.  با توجه به اینکه ارز مورد نیاز رانندگانی که به مقاصد کشورهای مختلف، کالا حمل می کنند، متفاوت است، درنتیجه سقف رقم ارز تخصیصی به آنها نیز تفاوت خواهد کرد.

تا پیش از وقوع نوسانات ارزی بازار :

رانندگانی که به مقاصد بین المللی کالا حمل می کردند، ارز مورد نیاز خود را به صورت یورو یا دلار از بازار آزاد تهیه می کردند اما الان کامیون هایی که می خواهند بار صادراتی یا وارداتی ایران را به عراق، ترکمنستان یا افغانستان حمل کنند، ارز کمتری نسبت به کامیون هایی که قرار است به ایتالیا، آلمان یا اسپانیا بروند، نیاز دارند. ارز تک نرخی اهدا می شود

عطرچیان :

با تأکید بر اینکه مبلغ ارز تخصیصی به رانندگان کامیون با همان نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلامی دولت از سوی بانک عامل در مرزهای زمینی به فروش می رسد، گفت: هر عددی غیر از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان، بر اساس اعلام دولت، قاچاق تلقی می شود. بنابراین رانندگان دارنده ارز چه در زمان خروج از کشور و چه در زمان ورود، به قاچاق ارز متهم نخواهند شد. به خصوص که در زمان خروج باید به اندازه ای ارز دریافت کنند که در طول مسیر آن را خرج کرده باشند. مثلا نرخ سوخت در ترکمنستان از ترکیه کمتر است یا هزینه های عوارض بزرگراهی در آسیای میانه از اروپا کمتر است. بنابراین در هر مرز خروجی، ارز تحویلی به رانندگان با مرز دیگر فرق دارد. قرار نیست رانندگان با ارزی که در اختیار دارند، بازار سیاه درست کنند.

 ۴۰۰ هزار تردد به خارج کشور سال ۹۶ :

عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای. درباره ارز تخصیصی به رانندگان کامیون های حمل و نقل بین المللی کالا اظهار داشت. دفتر ترانزیت سازمان راهداری، کمیته ای تعیین کرده است. تا سقف ارز مورد نیاز رانندگان را برای هر کشور به صورت جداگانه مشخص کند.

وی هزینه های رانندگان را شامل دو دسته دانست. و گفت: این دو دسته هزینه، یکی عوارض ورود به آن کشور است که از رانندگان کامیون اخذ می شود و در هر کشور رقم آن متفاوت است. به عنوان مثال عوارض ورود به ازبکستان با ترکمنستان فرق دارد. و دیگری هزینه های جاری رانندگان در طول مسیر است که شامل سوخت، تغذیه و استراحت، تردد از آزادراه ها و عوارض آزادراهی، تخلیه و بارگیری کالا و نیز تعمیر کامیون ها و قطعات یدکی خودروهای سنگین می شود. افزود: آنچه برای کشور مهم است، ادامه حیات ترانزیت است و این صنعت برای کشور ارز آوری در پی دارد. اگر حمل و نقل کالا درصدی ارز بری دارد، چند برابر آن ارزآوری خواهد داشت.

حسن نیا:

همچنین عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، درباره ارز تخصیصی به رانندگان کامیون های حمل و نقل بین المللی کالا اظهار داشت: دفتر ترانزیت سازمان راهداری، کمیته ای تعیین کرده است تا سقف ارز مورد نیاز رانندگان را برای هر کشور به صورت جداگانه مشخص کند.

پیشنهادمان را چند روز آینده به بانک مرکزی می دهیم

حسن نیا تأکید کرد:

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی با هر رقمی که وزارت راه و شهرسازی برای ارز مورد نیاز رانندگان کامیون پیشنهاد بدهد، موافقت خواهد کرد یا خیر؟ افزود: آنچه برای کشور مهم است، ادامه حیات ترانزیت است و این صنعت برای کشور ارزآوری در پی دارد. اگر حمل و نقل کالا درصدی ارزبری دارد، چند برابر آن ارزآوری خواهد داشت. بنابراین امیدواریم بانک مرکزی با رقم پیشنهادی ما موافقت کند به خصوص که هزینه زندگی رانندگان کامیون در سفرهای خارجی کمتر از هزینه های زندگی دیگر مسافران سفرهای خارجی است و معمولا هزینه هتل یا جای استراحت از هزینه های آنها کسر می شود.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)