آدرس مکان نذری های شهر مشهد

آدرس مکان نذری های شهر مشهد

این مطلب فقط راجع به شله و تاریخچه شله مشهدی است. ما در اینجا هیچ آدرسی نداریم و این مطلب فقط جهت آشنایی با تاریخچه شله مشهدی ارائه شده است.

تاریخچه شله مشهدی

شله مشهد که در مشهد فقط با نام شُله شناخته می‌شود، غذایی محبوب در خراسان به‌ویژه مشهد از خانواده آش‌ها است. مواد اصلی این غذا گوشت، حبوبات و ادویهٔ فراوان است.

آدرس مکان نذری های شهر مشهد

روش پخت

پختن شلهٔ مشهدی، به تجربهٔ بالا، دقت فراوان و حوصلهٔ زیاد نیاز دارد.

مواد لازم، برای ۱۵ نفر:

  • گوشت راستهٔ گوسفندی یک کیلوگرم+ ۲۰۰ گرم دنبه گوسفند چرخ شده
  • لوبیا قرمز یک پیمانه
  • لوبیا رشتی یک پیمانه
  • لوبیا چیتی یک پیمانه
  • نخود یک پیمانه
  • ماش یک پیمانه
  • بلغور گندم دو پیمانه
  • نمک، فلفل، دارچین، میخک و زنجبیل و نمک به میزان لازم
  • جوز هندی رنده شده یک عدد
  • برنج نیمه ایرانی دو پیمانه

طرز تهیه: ابتدا تمام حبوبات را می‌شوریم و به مدت ۱۲ ساعت می‌خیسانیم. بعد، نخود و لوبیاهای خیس‌شده از شب قبل را به‌صورت جدا می‌پزیم. پس از پختن، آب آن‌ها را با آبکش جدا می‌کنیم و بیرون می‌ریزیم (به علت نفاخ بودن). گوشت و پیاز خردشده را حرارت می‌دهیم تا کاملاً پخته شود، بعد گوشت‌ها را خارج و آن‌ها را صاف و ریش‌ریش می‌کنیم. بعد بقیه حبوبات را درون دیگ می‌ریزیم و مرتب هم می‌زنیم تا مواد کاملاً له شود و به شکل حلیم دربیاید. سپس، در اواسط پخت، ادویه‌ها و گوشت‌ها و دنبه‌های چرخ‌شده‌ی خام را اضافه و دائماً با کمچه (کفگیر بزرگ) مواد را مخلوط می‌کنیم تا له شود (چمبه‌زدن =اصطلاح مشهدی)؛ در نهایت، آن را دم می‌کنیم. غذا آماده‌ی سرو است و در آخر قیمه را روی شله می‌ریزیم. از گوشت گوسفندی استفاده شود. این غذا در حدود شش تا هفت ساعت، روی حرارت، هم زده می‌شود. شله مشهدی یکی از اصیل‌ترین غذاهای مشهد است. پخت این غذا به زمان زیادی نیاز دارد. هرچه بیشتر هم زده شود، کیفیت آن بالاتر می‌رود و بهتر جا می‌افتد. شله غذایی سنگین برای معده است.

تهیه شله به مهارت خاصی نیاز دارد. تنوع در پخت شله بسیار زیاد است به‌طوری‌که تقریباً هیچ دو شله‌ای کیفیت و طعم یکسانی ندارد. آدرس مکان نذری های شهر مشهد

آدرس مکان نذری های شهر مشهد

این مطلب فقط راجع به شله و تاریخچه شله مشهدی است. ما در اینجا هیچ آدرسی نداریم و این مطلب فقط جهت آشنایی با تاریخچه شله مشهدی ارائه شده است.

تاریخچه

پیدایش شله به زمان حمله مغول‌ها به ایران از سمت خراسان بر می‌گردد که به دلیل کمبود وقت و مواد غذایی هر نوع ماده غذایی که پیدا می‌شده‌است و در دسترس بوده درون دیگ‌های بزرگ ریخته و به هم می‌زدند و می‌پختند و از طرفی به خاطر گرم بودن غذا و استفاده از فلفل و ادویه و همچنین سنگین بودن برای استفاده سربازان مناسب بوده است.  این‌که گفته می‌شود شله، غذایی مغولی است، اشتباه است و مقصود از مغولی بودن یعنی از زمان مغول در ایران به وجود آمده‌است. آدرس مکان نذری های شهر مشهد

مردم نگاری

به دلیل آنکه فرایند تهیه آن بسیار پر زحمت و پر خرج است، معمولاً در خانه‌ها پخته نمی‌شود و همیشه در حجم زیاد و در مناسبت‌های خاص (مخصوصا محرم) و توسط آشپز مخصوص خود تهیه می‌گردد و برای مشهدی‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است. روزهای آخر دهه محرم این غذا پخته می‌شود.

ثبت به عنوان میراث معنوی ایران

شله یکی از غذاهای منحصربه‌فرد سنتی مشهد است که هر ساله مخصوصاً ماه‌های محرم و صفر با آداب و رسوم خاص معنوی طبخ و در فضایی ملکوتی از عزاداران و هیئت‌های عزاداری پذیرایی می‌شود، در حقیقت ثبت شله مشهدی با تکیه بر همین آداب و رسوم و معنویاتی است که در تهیه مواد اولیه و پختن آن صورت می‌گیرد تا شله را از دیگر غذاهای سنتی مستثنی کند.

قبل از شروع این مطلب باید بگوییم که درباره شله اطلاعات غلط زیادی وجود دارد. اگر عبارت «تاریخچه شله» را در گوگل جست‌وجو کنید، مطالب زیادی پیدا خواهید کرد که ریشه این غذا را مغولستان می‌داند و پیدایش آن در ایران را به حمله مغول ربط می‌دهد. «پیدایش شله به زمان حمله مغول‌ها به ایران از سمت خراسان برمی‌گردد که به دلیل کمبود وقت و موادغذایی هر نوع ماده غذایی که پیدا می‌شده و در دسترس بوده است، درون دیگ‌های بزرگ می‌ریختند و هم می‌زدند و می‌پختند.»، اما ما می‌دانیم که شله غذای پرزحمتی است و زود آماده نمی‌شود. برای تهیه آن هم باید کلی ماده غذایی کنار هم داشت و اصلا به درد اوضاع کمبود وقت و مواد غذایی نمی‌خورد.

آدرس مکان نذری های شهر مشهد

* شله در هیاهوی جنگ جهانی دوم در مشهد نقش مهمی دارد. برای مردم مشهد از روزگاران قدیم مهم بوده است که دیگ نذری‌شان در سالروز شهادت امام‌رضا (ع) روی آتش باشد. جنگ، اما معادلات زندگی مردم را برهم زد. در میانه جنگ جهانی برپا کردن دیگ نذری کاری نبود که از عهده هر فردی برآید. پس مردم هر محله یا روستا جمع می‌شدند و هر کسی بخشی از مواد دیگ نذری را تقبل می‌کرد. آن نذری که بشود با مواد کم یا زیاد هر خانه که در کیفیت و نوع هم متفاوت‌اند طبخ کرد، غذایی نبود جز شله.
* شله بعد‌ها با فرهنگ همیاری و همدلی هم گره خورد. نمونه قدیمی‌ترش اینکه وقتی در مشهد قدیم گروهی از مردم داوطلب می‌شدند تا چند وقت مانده به عید جوی‌های اصلی شهر را لای‌روبی کنند، گروهی دیگر دیگ شله بار می‌گذاشتند تا کارگران گرسنه را غذا بدهند، آن هم غذایی پرنیرو. نمونه ملموسش هم اینکه وقتی یک نفر از اهل محل دیگ شله بار می‌گذاشت، جوان‌های محل به خط می‌شدند برای چمبه‌زنی که کاری سخت و کت‌وکول‌انداز است.آدرس مکان نذری های شهر مشهد
*آداب نشستن سر سفره شله هم در نوع خودش جالب است، سر این سفره تا یک جایی میهمان هستی و از یک جایی می‌توانی میزبان شوی، تا یک جایی نشسته‌ای و برایت غذا می‌آورند از یک جایی می‌توانی بلند شوی و به کمک دیگر میزبانانی بروی که اکثر مثل تو مهمان هستند. شله به مقدار زیاد پخته می‌شود، خوردنش مثل دیگر نذری‌ها زمان‌بر نیست و ریخت و ریزش سریع جمع می‌شود و این یعنی سفره‌اش پر جمعیت‌تر از دیگر سفره‌های نذری است. سر این سفره از قدیم رسم بوده است که دست رد به سینه مهمانی که می‌خواهد در ثواب صاحب‌خانه شریک شود و به عزاداران امام حسین (ع) خدمت کند، نزنند. (منبع)

این مطلب فقط راجع به شله و تاریخچه شله مشهدی است. ما در اینجا هیچ آدرسی نداریم و این مطلب فقط جهت آشنایی با تاریخچه شله مشهدی ارائه شده است.

آدرس مکان نذری های شهر مشهد

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۳ رای

۲ دیدگاه در “آدرس مکان نذری های شهر مشهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)