سازمان حمل نقل و پایانه های کشور

سازمان حمل نقل و پایانه های کشور

سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور؛ نگاهی به ساختار، وظایف و نقش در صنعت باربری

یکی از نهادهای مهم و تأثیرگذار در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ساماندهی امور باربری و ترابری در ایران به‌شمار می‌رود. این سازمان که در گذشته با عنوان «اداره کل راه و ترابری» شناخته می‌شد، بعدها با هدف تمرکز بر حمل‌ونقل جاده‌ای، به ساختار جدیدی تحت عنوان «سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای» تغییر نام داد.

این نهاد تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت کرده و مأموریت‌های متنوعی از جمله نظارت بر شرکت‌های باربری معتبر، صدور مجوزها، تدوین نرخنامه و کرایه‌ها، کنترل پایانه‌ها و صدور بیجک و بارنامه برای رانندگان خاور، نیسان، وانت و سایر وسایل حمل بار را برعهده دارد.

سازمان حمل نقل و پایانه های کشور

تاریخچه و عنوان سابق سازمان

تا پیش از سال ۱۳۸۳، حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تحت عنوان «معاونت حمل‌ونقل» در مجموعه وزارت راه و ترابری فعال بود. اما با افزایش نیاز به سیاست‌گذاری یکپارچه، در سال‌های بعدی این ساختار به سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور تغییر یافت و سپس در نهایت در سال ۱۳۹۵ به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تغییر نام داد. این سازمان مسئول سیاست‌گذاری و اجرا در بخش‌های مختلف حمل کالا، مسافر، اسباب‌کشی، ترانزیت، نظارت بر ظرفیت باری، اعزام کارگر، کنترل ناوگان و موارد دیگر است.

اهم وظایف سازمان

سازمان حمل‌ونقل و پایانه‌های کشور به عنوان رکن حاکمیتی حمل‌ونقل جاده‌ای، چندین وظیفه کلیدی بر عهده دارد:

  • صدور مجوز برای شرکت‌های باربری معتبر

  • تعیین نرخنامه و کرایه رسمی برای مسیرهای بین‌شهری

  • نظارت بر صدور بیجک، بارنامه و کارنا

  • توسعه، تجهیز و نظارت بر پایانه‌های بار و مسافر

  • بررسی ظرفیت باری ناوگان مختلف اعم از خاور، نیسان و وانت

  • ساماندهی و آموزش رانندگان و کارکنان بخش حمل‌ونقل و اسباب‌کشی

  • ایجاد سامانه‌های هوشمند برای رصد تردد بار در جاده‌ها

مطالعه کنید  باربری از مشهد به کبودراهنگ

سازمان حمل نقل و پایانه های کشور

حمایت از باربری های معتبر و مکانیزه

با رشد تکنولوژی و افزایش تقاضا برای خدمات نوین، سازمان حمل‌ونقل تلاش کرده است بستر مناسبی برای توسعه شرکت‌های باربری معتبر فراهم کند. این حمایت‌ها شامل ارائه سامانه‌های ثبت سفارش آنلاین، صدور بارنامه هوشمند، بررسی وضعیت ظرفیت باری ناوگان، و امکان اعزام کارگر بسته‌بند به‌صورت مکانیزه است.

نقش سازمان در ارتقاء کیفیت حمل‌ونقل شهری و بین‌شهری

با توجه به تنوع نیازهای مردم در حوزه اسباب‌کشی، حمل کالا و بسته‌بندی اثاثیه، استفاده از خدمات سازمان‌یافته و استاندارد ضرورت دارد. ناوگان‌هایی مانند خاور، نیسان و وانت با مجوز رسمی از سازمان، موظف‌اند خدمات باکیفیت ارائه داده و از تجهیزات ایمن برای جابه‌جایی وسایل استفاده کنند. این خودروها باید دارای ظرفیت باری تعریف‌شده، رانندگان آموزش‌دیده، و مدارک معتبری همچون کارنا و بارنامه رسمی باشند.

سازمان حمل نقل و پایانه های کشور

جمع بندی سازمان حمل نقل و پایانه های کشور

سازمان حمل ونقل و پایانه های کشور ستون فقرات صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای ایران به‌شمار می‌رود. این نهاد با نظارت بر باربری‌های معتبر، تعریف نرخنامه رسمی، کنترل ناوگان و پایانه ها، نقش مهمی در افزایش ایمنی، شفافیت و کیفیت خدمات حمل ونقل و اسباب کشی ایفا می‌کند. اگر به‌دنبال استفاده از خدمات حمل ونقل، اعزام کارگر، بسته بندی حرفه ای و بارنامه رسمی هستید، پیشنهاد می شود تنها از شرکت‌های دارای مجوز رسمی از این سازمان استفاده کنید.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

2 پاسخ به “سازمان حمل نقل و پایانه های کشور”

  1. حسن میرزایی نیم‌رخ
    حسن میرزایی

    ما نمی دانیم کی مسئول این سازمان پایانه هاست چهکار میکنه که اتوبوس از تهران به مقصد شهرها و بالعکس نیست یکی نیست بگوید نمی تونی اداره کنی برگرد همان جایی که بودی بگذار یک آدم لایق بعهده بگیره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *