نحوه تبدیل رهن اجاره به یکدیگر

نحوه تبدیل رهن اجاره به یکدیگر

یکی از سوالاتی که افراد در اجاره دادن منزل تازه خریداری شده دارند یا کسانی که میخواهند برای اولین بار یک منزل را اجاره کنند در ذهنشان است که چگونه میتوانیم منزل خود را به قیمت مناسب اجاره بدهیم و اگر بخواهیم بین اجاره و رهن قیمت را تقسیم کنیم چگونه باید این کار را انجام دهیم؟ در این مقاله به نحوه ی تبدیل رهن و اجاره به یکدیگر میپردازیم.

نحوه محاسبه قیمت رهن | چگونه متوجه شویم که رهن خانه چقدر است؟

در سالیان گذشته در مشهد محدوده ی رهن حدود یک چهارم تا یک پنجم قیمت خانه بود یعنی اگر خانه ای یک میلیارد قیمت داشت . رهن آن بین ۲۰۰ میلیون تومان تا ۲۵۰ میلیون تومان میتوانست بسته به منطقه ، عرضه و تقاضا و تمیزی خانه ، ساکن نبودن مالک ، آسانسور و پارکینگ و… تغییر کند. اما در چند سال گذشته به دلیل افزایش شدید قیمت مسکن قیمت رهن و اجاره از قیمت مسکن جاماند و بسته به قیمت در محدوده ی حدود ۱/۱۰ برای خانه های ویلایی تا حدود ۱/۵ برای خانه های نقلی این عدد متغیر است.

اگر بخواهیم متراژی بررسی کنیم باید بگوییم که هیچ منطقه ای از مشهد از متری ۵۰۰ هزار تومان قیمت رهن کامل آن کمتر نیست و در مناطق خوب مشهد مثل بلوار سجاد ، ملک آباد ، خیابان احمد آباد ، باهنر و هاشمیه… برای آپارتمان نوساز به متری ۲.۵۰۰ میلیون تومان الی ۴ میلیون میرسد و برای مناطقی مثل الهیه ، قاسم آباد ، اقبال لاهوری ، لادن ، سرافرازان ، دلاوران برای آپارتمان نوساز متری ۷۰۰ هزار تومان الی ۱ میلیون نیز می رسد.

نحوه تبدیل رهن اجاره به یکدیگر

چگونه از قیمت رهن کامل قیمت اجاره کامل یا درصدی از اجاره را محاسبه کنم؟

اگر بازاری هستید یا با بازار زیاد سر و کار دارید اصطلاح صدی سه را تا به حال شنیده اید. نرخ بهره ای که افراد از غیر از بانک میگرفتند در گذشته به ازای هر صد میلیون ماهی ۳ میلیون تومان بود. اما بعد از این که تورم ها وحشتناک نرخ بالاتری پیدا کرد به ارقام صدی ۶ و ۷ هم در بازار رسید. اما برای تبدیل رهن به اجاره هنوز از همان قانون صدی سه باید استفاده کرد. اگر قیمت رهن کامل یک خانه ۳۰۰ میلیون تومان باشد به ازای هر صد میلیون ۳ میلیون تومان باید اجاره پرداخت شود یعنی اجاره ی کامل این منزل ماهی ۹ میلیون تومان است. برای مثال قبلی اگر ۲۰۰ میلیون رهن معین شود ماهی ۳ میلیون تومان و اگر ۱۰۰ میلیون تومان رهن معین شود ماهی ۶ میلیون تومان باید اجاره پرداخت شود.

به بیان دیگر هر ۱ میلیون تومان اجاره برابر ۳۳ میلیون تومان رهن خواهد بود. و همچنین اگر میخواهید قیمت رهن و اجاره را به هر رقمی تبدیل کنید میتوانید از تناسب استفاده کنید. به همین نحو اگر ۱۵۰ میلیون تومان برای خانه فرضی رهن در نظر گرفته شود اجاره متناسب آن ۴.۵ میلیون تومان خواهد بود.

اجاره ی یک جا چیست؟ چه تفاوتی با رهن کامل دارد؟

در اجاره ی یک جا مستاجر با رضایت مالک میتواند تمامی اجاره را یک جا به مالک پرداخت کند . در مثال بالا اگر معین شده باشد. ماهی ۹ میلیون اجاره هر ماه پرداخت شود برای یک سال این رقم برابر است با ۱۰۸ میلیون تومان اما برای ان نوع پرداخت عرفا بین یک ماه تا دوماه از اجاره به مستاجر تخفیف داده خواهد شد. از بین اجاره ی کل ۹۹ میلیون تومان تا ۹۰ میلیون تومان. همچنین اگر صد میلیون اجاره معین شده باشد و ماهی ۶ میلیون تومان باید پرداخت شود در مجموع ۷۲ میلیون تومان اجاره داده میشود اگر این رقم یک جا پرداخت شود ۶۶ میلیون تومان تا ۶۰ میلیون تومان اجاره به صورت یکجا پرداخت میشود.

اگر به دنبال اجاره دادن ملک خود هستید یا دنبال اجاره کردن یک ملک هستید اسباب کشی میتواند یکی از دغدغه های شما باشد ، از صفحه ثبت سفارش اتوبار مدیربار میتوانید برای چندین روز آینده یا حتی ماه آینده سفارش اتوبار خود را بدهید.

امتیاز شما

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سفارش تلفنی (ساعت 9 الی 21)