۷نکته برای هوشیار ماندن هنگام رانندگی
هنگامی که موتور سرد است، به آن فشار نیاورید :
موتورهای سرد سوخت بیشتری میسوزانند. در حالتی که موتور سرد است سعی کنید دور موتور را پایین نگه دارید. بهتر است کامیون خودتان را به گونهای پارک کنید که هنگام شروع به کار در صبح، مجبور به مانوردهی زیادی نباشید و بتوانید به راحتی از پارک خارج شوید.
اجازه ندهید موتور مدت زیادی به صورت درجا کار کند :
یک کامیون بزرگ، آن هم با یک موتور گرم که به صورت درجا کار کند، در هر ساعت دستکم دو لیتر گازوئیل میسوزاند و چنانچه موتور سرد باشد این مقدار افزایش پیدا میکند. اگر کولر هم روشن باشد، میزان مصرف سوخت بسیار بالاتر خواهد رفت. کارشناسان توصیه میکنند اگر بیشتر از ۳۰ ثانیه در محلی توقف داشتید، کامیون را خاموش کنید. مطمئن باشد اطرافیان شما هم به خاطر این که هوا را آلوده نمیکنید از شما سپاسگزاری خواهند کرد.
موتور را مرتب سرویس کنید :
کامیون شما وسیلهای برای امرار معاش شماست، بنابراین سرویس مرتب آن باعث میشود بهتر کار کند و سوخت کمتری بسوزاند، از طرفی احتمال این که در جاده از کار بیفتد نیز کاهش پیدا میکند و مجبور نخواهید شد مدتی آن را برای انجام تعمیرات بخوابانید. همیشه به یاد داشته باشید کامیونهایی که مرتب سرویس میشوند، کم مصرفتر هستند. اگر دود سیاه مشاهده کردید، مطمئن باشید که دارید ذرات آلاینده زیادی وارد هوا میکنید.
تا آنجا که ممکن است آیرودینامیک کنید :
توجه داشته باشید هنگام حرکت در سرعتهای پایین که مسئله آیرودینامیک زیاد مطرح نیست، پایین آوردن شیشهها کمتر از روشن کردن کولر سوخت مصرف میکند. اطمینان حاصل کنید که فاصله بین کابین کشنده و تریلر تا آنجا که ممکن است کاهش داده شده است. استفاده از کیتهای بدنه، پنلهای جانبی و بادشکنهای روی سقف نیز میتوانند در جهت کاهش مصرف سوخت بسیار موثر باشند.
۷نکته برای هوشیار ماندن هنگام رانندگی
تنظیم باد تایرها :
باد تایرها را همیشه در بهترین حالت تنظیم کنید تا مقاومت آنها با سطح جاده کاهش پیدا کرده و عمرشان نیز زیاد شود. اگر تایرها کم باد باشند، موتور مجبور است برای چرخاندن آنها تلاش بیشتری بکند. توجه داشته باشید که هر ۱۰% کاهش فشار باد تایر، مصرف سوخت را ۱% درصد افزایش میدهد و باعث فرسایش تایرها نیز میشود.
وسایل اضافی را از داخل کامیون بردارید :
سعی کنید ابزار و وسایلی که به آنها نیازی ندارید را از داخل کامیون بردارید. توجه داشته باشید که هر ۵۰۰۰ کیلوگرم بار اضافی، میزان مصرف سوخت کامیون شما را ۵% افزایش میدهد.
با توسعه صنعت باربری در جهان :
پس از خاور و کامیون های مربعی کوچک نوبت به عرضه کامیون های ۶ چرخ (تک) و ۱۰ چرخ (جفت) شد.
اولین کامیون تک در ایران
از اولین کامیون های باربری در ایران مرسدس بنز سری ال بوده که از سال ۱۹۵۹ میلادی تولید آنها آغاز شد. این مدل کامیون ها در ایران با نام بنز مایلر نیز شناخته می شود. این کامیون از نوع ۶ چرخ یا همان کامیون تک می باشد.
اولین کامیون جفت در ایران
کامیون بنز ۲۶۲۴ نیز جز اولین کامیون های ۱۰ چرخ یا کامیون جفت در ایران بود. این مدل هم اکنون توسط ایران خودرو تولید و عرضه می شود و با نام (( ۱۰ چرخ ۲۶۲۴ دماغ کوتاه)) بین کامیونداران شناخته می شود.
انواع کامیون تک و جفت
کامیون های تک و جفت به ترتیب قابلیت حمل بارهایی تا ۱۰ تن و تا ۱۵ تن را دارند و بسته به نوع بار به ۵ دسته ی اصلی مختلفی تقسیم می شوند: کامیون باری، کامیون مسقف، کامیون یخچالی، کامیون بغل بازشو و کامیون کمپرسی. در ادامه این مدل ها را بیشتر بررسی می کنیم.